Vårt Land får kritikk for bildet på denne forsiden. Redaktør Bjørn Kristoffer Bore tar selvkritikk. Bildet av han er også et pressebilde distribuert av Vårt Land tidligere. Foto: Adrian Nielsen/Vårt Land og faksimile
Vårt Land får kritikk for bildet på denne forsiden. Redaktør Bjørn Kristoffer Bore tar selvkritikk. Bildet av han er også et pressebilde distribuert av Vårt Land tidligere. Foto: Adrian Nielsen/Vårt Land og faksimile

Får kritikk for PR-bilde på forsiden: – Politisk reklame forkledd som journalistikk

Det mener fotojournalistikklektor Bernt Eide. Redaktør Bjørn Kristoffer Bore i Vårt Land tar selvkritikk, men avviser at det er politisk reklame.

Publisert   Sist oppdatert

Tirsdag hadde Vårt Land et klassisk politisk smil på forsiden: Trygve Slagsvold Vedum. Senterpartiets partileder står kledd i arbeidsklær sammen med Eirik Daniel Fatnes (Sp) og Sauda-ordfører Asbjørn Birkeland (Sp), foran smelteverket på tettstedet. Bildet er kreditert Senterpartiet.

Det fører til kritikk.

– Det er politisk reklame forkledd som journalistikk. Det er Senterpartiet som markedsfører seg selv som industriparti, og som Vårt Land putter på forsiden og kaller journalistikk, sier Bernt Eide, førstelektor i fotojournalistikk ved Oslomet.

Universitetslektor Bernt Eide ved Oslomet. Arkivfoto: Øystein Lie
Universitetslektor Bernt Eide ved Oslomet. Arkivfoto: Øystein Lie

– Vi ville ikke brukt tekst på samme måte som vi bruker bildene her, fortsetter han.

– Mister kontroll

Eide mener bruken av bildet er problematisk, men er positiv til at det opplyses hvor bildet kommer fra.

– Det står jo hvem som har tatt det. Det er ikke i alle tilfeller det blir gjort, for eksempel i mange tilfeller hvor mediene bruker bilder fra Forsvaret. Den grundige leser får en forståelse for situasjonen, sier han.

– Men jeg synes det er problematisk. Bedrifters og politiske partiers markedsmateriell krabber inn på det redaksjonelle området, fortsetter han.

Leder i Pressefotografenes Klubb, Jarle Aasland, er også kritisk til bildebruken.

– Prinsipielt er jeg imot slike løsninger. Så kan man argumentere for at det ikke er det mest dramatiske eksempelet. Men summen av slike pressebilder er jo det som er problematisk. Det er med på å uthule, mener jeg, vår egen troverdighet, sier han til Journalisten.

Jarle Aasland, leder i Pressefotografenes Klubb. Foto: Andrea Gjestvang
Jarle Aasland, leder i Pressefotografenes Klubb. Foto: Andrea Gjestvang

Han er enig med Eide om at man må være like kritiske til å bruke PR-bilder, som når man bruker tekst fra eksterne aktører.

Han er også generelt kritisk til det han beskriver som en arrangert virkelighet i en valgkamp.

– Det aller meste vi fotograferer i valgkampen er jo iscenesatt. Det er en greie som fortjener debatt. Vi løper etter disse politikerne som ikke ville gjort disse tingene i hverdagen, og som åpenbart er ute med et valgkamputspill. Når Jonas Gahr Støre hopper i sjøen påkledd, så er det klart at det bare er et eventyr. Det er ikke en virkelighet vi formidler. Det er en arrangert virkelighet, sier Aasland.

– Og når kildene også tar bildene selv, så har vi jo ingen kontroll over hva vi faktisk viser. Man kan lure på dokumentasjonsverdien, fortsetter han.

Vårt Land skylder på arbeidsuhell

Sjefredaktør Bjørn Kristoffer Bore i Vårt Land vil først presisere at saken er solid.

– Dette er en grundig sak som er laget av en av Norges mest erfarne reportere. Så det har ingenting med politisk reklame å gjøre, svarer han.

– Men akkurat dette bildet var et arbeidsuhell på tampen av sommerferien, fortsetter han.

Redaktøren tar selvkritikk for at det ble Senterpartiet som ble forsidefotografen i tirsdagens Vårt Land.

– Vi satt med en rekke bilder fra forskjellige kilder, så det gikk litt under radaren at det var tatt av Senterpartiet og ble satt på forsiden. Det er vi ikke fornøyd med, fortsetter Bore.

Han opplever det likevel ikke som et overtramp.

– Det er ikke unormalt å bruke bilder som er tatt av ikke-redaksjonelle ansatte. Det gjør norsk presse hele tiden. Men akkurat i denne sammenhengen burde vi brukt et annet bilde.

– Så du er enig i kritikken?

– Ja, her burde vi brukt et av bildene vi hadde tatt selv.

– Hvorfor har dere ikke brukt et bilde dere har tatt selv?

– Når vi valgte ut forsidebildet gikk det litt under radaren at akkurat dette bildet var tatt av Senterpartiet, sier Bore.

– Men det er ingenting galt med å bruke bilder tatt av organisasjoner. Det er prinsipielt sett ikke verre enn å sitere fra en pressemelding. Det avgjørende er hvordan en bruker materialet, sier han til slutt.