Per Valebrokk ser ingen redning i betalt innhold, men likevel mener han annonseformen er en viktig inntektskilde. Foto: E24
Hver tiende annonsekrone hos E24 skal komme fra innholds=markedsføring
Per Valebrokk mener debatten rundt annonseformatet tok for lang tid. Det er tross alt ikke så vanskelig å merke skikkelig, mener han.
Etter sammenslåingen med Dine Penger for tre år siden har salgsinntektene til selskapet ligget ganske stabilt rundt 77 millioner kroner. I 2014 var den på 80 millioner kroner. I fjor falt den, men ifølge ansvarlig redaktør Per Valebrokk ikke dramatisk. Nå ser han på betalt innhold som en viktig bidragsyter til å opprettholde omsetningen.
Under vignetten «Bak tallene» kjøper annonsørene plass til budskap som tar lenger tid en enn bannerannonse eller flash-kampanje kan gi. Sjefredaktøren sier at i et medium som E24, hvor det er mulig å nå mange beslutningstakere i næringslivet, er dette en god løsning for annonsører med et mer krevende budskap.
Og penger blir det også av det. Ifølge Valebrokk var det i fjor snakk om rundt fem prosent av de samlede inntektene i selskapet. Eller rundt 4 millioner kroner. I år blir det langt mer.
– Jeg regner med 10 til 12 prosent av inntektene vil komme fra content marketing. I hvert fall i henhold til budsjettene, sier han.
Så langt kan de ikke se at disse inntektene spiser av andre inntekter. For E24 betyr det opp mot ti millioner reklamekroner i inneværende år, dersom budsjettet oppfylles, som de ikke har hatt tidligere.
Valebrokk forteller at målt ut fra antall klikk og lesertid er responsen fra leserne god. Han forteller at volum og lengde ikke er så annerledes fra redaksjonelle saker. Dessuten har annonsørene gode erfaringer.
Lett å merke godt
– Debatten rundt merkingen av denne type innhold var unødvendig sort-hvitt, mener han. – Fordi det er egentlig lett å sørge for tydelig merking uten at det går utover markedsføringsverdien.
Selv om inntektene som følge av content marketing kan bidra til å øke topplinjen til E24, er det ikke snakk om å gjøre store investeringer. Først må det leveres på avkastningskravene til Schibsted.
– Jeg tror veldig sterkt på at medier skal være lønnsomme. Det er ikke noen grunn til å drive virksomhet innen media om ikke formålet er å tjene penger. Men det er ikke lett. Vi må jobbe knallhardt for å få det til. Og jeg er sikker på at innholdsmarkedsføring en del av miksen som må tilbys. Det er ikke redningen, men en av flere inntekstkilder.
Fram til nå har Cloud Media produsert innholdsmarkedsføringen. Nå skal VG Partnerstudio ta over.