Visst er det fin-fint for en lokalavis når en av landets største publikasjoner kårer hjembyen til landets beste juleby. Ulempen er når man går glipp av at kåringen ikke er journalistisk motivert.
Forsto ikke hva de siterte
Avisa feiret at Egersund er årets juleby. Kåret av en kommersiell tjeneste i Nettavisen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Mange har advart mot betalt innhold. Merkingen er ikke god nok. Vi lurer leserne. Og noen ganger lurer vi sannelig oss selv. Slik de gjorde i Romerikes Blad for i oktober. Artikkelen om kirkeruinene på Nes ble sågar sitert i Glåmdalen.
Det hjelper ikke om du har verdens beste journalistikkutdanning eller har trådt inn og ut av redaksjoner siden stemmen brast og kvisene poppet. Om du ikke leser alt, vil informasjon unnslippe.
Snubler
Slik det gjorde for Dalane Tidende mandag. På nettsidene blir leserne gjort oppmerksom på at «Egersund er kåret til årets juleby». Slikt er litt ekstra stas. Det framgår av artikkelen at Nettavisen står bak kåringen. “Nettavisen mener”, skriver journalisten i bildeteksten. Det første avsnittet i brødteksten er bokstavelig talt kopiert fra opphavet, ord for ord.
Dalane Tidende melder at avstemningen, der forøvrig Røros havner på plass nummer to, er foretatt av «skribentene i Nettavisen» med «bakgrunn i den totale juleopplevelsen for hver by.»
Gunnar Kvassheim i Dalane Tidende.
Det hele er hentet fra denne artikkelen. Som over tittelen er merket med kommersiell markedsføring. Det gjøres ikke leserne av lokalavisen i Egersund oppmerksom på.
- Da har vi ikke gjort en god nok siteringsjobb og vi skal rette på dette slik at det blir riktig. Det er hyggelig for oss at forskjellige aktører nevner Egersund som den fremste julebyen, men vi må gjøre en god journalistisk jobb og fortelle hvem som står bak dette, sier ansvarlig redaktør Gunnar Kvassheim.
Han legger til at det ikke er snakk om salg av et produkt eller en vare.
Annonse
Kan ha verdi
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen sier til Journalisten at Reisetips er merket som en markedsføringstjeneste.
- Men selv om dette er markedsføring, kan innholdet være verdifullt for leserne. En slik kåring kan være interessant også for en journalist, sier han.
Artikkelen er godt merket, mener Gunnar Stavrum, som legger til at selv om innholdet er utarbeidet til de kommersielle tjenestene kan det likevel ha verdi for leserne. Foto: Birgit Dannenberg
Stavrum mener journalistikken ikke har enerett på titler og det velskrevne ord i evig tid. Han poengterer at det i dette tilfellet ikke er snakk om å selge produkter, men å stimulere til reiselyst hos leserne. Nettavisen tjener penger på transaksjoner leserne foretar.
Stavrum mener at både markedsføring og journalistikk bruker virkemidler som poengterte titler, gode bilder og velskrevne tekster. I dette tilfellet har ikke Nettavisens kommersielle avdeling skrevet noen promoartikkel mot betaling, men for å øke lesernes reiselyst generelt. Og det er salg av reiser og overnattinger Nettavisen tjener på – ikke promotering av eksempelvis Egersund.
- Mange andre medier skriver slike reiseartikler uten å merke dem, og da er hensikten å selge annonser. Hos oss er det markedsavdelingen som skriver promoartikler om reisetips, og da merker vi sakene både på forsiden, og inne i selve markedsføringsartikkelen.
Etter samtalen med Stavrum, ringer Kvassheim tilbake.
- Vi har gått gjennom saken. Journalisten har ikke vært oppmerksom nok. Vi har valgt å fjerne artikkelen og så bruker vi den som rettesnor for å hindre gjentagelser i framtiden.