TU jakter betalt innhold
Fagbladet setter opp to forskjellige løsninger for betalt innhold fra eksterne parter.
Journalisten har den siste tiden fortalt om stadig flere mediebedrifter som tester betalt innhold. Mediehuset Tek har allerede kjørt et par kampanjer og Nationen har vært på landbruksmesse i Trøndelag og laget betalt videoinnhold.
To modeller
Nå kaster et av landets største fagblad seg inn i jakten på nye inntekter. Teknisk Ukeblad får ifølge redaktør Svein-Erik Hole to forskjellige modeller i sin satsing. Den ene blir tydelig kommersiell og ikke ulik det vi så langt har sett av gryende forsøk på.
Den andre vil være et sted hvor ledere og tenkere kan bidra med sine perspektiver som på sikt vil styrke merkevarene de representerer.
Redaktøren viser til Forbes BrandVoice som har vært inspirasjon i arbeidet til TU.
- Det handler mye om at firmaer bygger opp sitt eget renomé, for eksempel gjennom employer branding-kampanjer, ved å formidle innsikt og trender, i stedet for å reklamere for egne produkter, sier Hole.
Han forklarer videre at det idelle innholdet er så godt at de beriker leseropplevelsen på nettstedet, og samtidig får annonsøren viral spredning og høy effekt på budskapet.
Bytter jobb
Produktet, sier han, er skreddersydd for store bedrifter og organisasjoner som har kommunikasjonsavdelinger med kapasitet til løpende å produsere innhold. Og særlig innen fagfeltene TU dekker redaksjonelt.
I tillegg vil fagbladet også åpne for mer tradisjonell innholdsmarkedføring i artikkelformat. Hole understreker at disse innholdsannonsene får en egen utforming som har forskjellig uttrykk fra innholdet produsert av redaksjonen. Redaksjonen skal ikke skal røre dette produktet. Det er markedsavdelingens ansvar.
Selv slutter han som redaktør og blir i stedet leder for kommersiell og redaksjonell utvikling i TU.
- Og jeg må understreke: Våre lesere skal aldri være i tvil om hva som er kommersielt innhold og hva som er redaksjonelt. Merkingen skal være ekstremt tydelig.
Gode erfaringer
Per Øivind Skard i Mediehuset Tek sier at erfaringene med betalt innhold de har gjort seg på spillnettstedet Gamer, så langt er gode. Økonomisk er det for tidlig å si, forklarer han, fordi dette inntil videre er gjort til kostpris.
– Det handler om å få bredest mulig erfaring og konkrete referanser på plass. Men så langt virker det som om forbrukerne liker det de ser.
– Den best leste saken har hatt fire ganger flere lesere enn godt leste saker på Gamer. Samt at den har høy lesetid. Artiklene blir lest og delt fordi de er relevante.
Skard tror at det skal være mulig å skape en inntektsstrøm fra denne type annonsering og selv om den ikke blir avgjørende, kan den bli betydelig.
Fredag neste uke skal styret i Norsk Presseforbund ta stilling til hvordan arbeidet med de etiske problemstillingene rundt betalt innhold og produktplassering skal håndteres i fremtiden.