Nina Owing og Petter Oulie-Hauge ledet Dagsrevyen-sendingen 24. juni i år.
Nina Owing og Petter Oulie-Hauge ledet Dagsrevyen-sendingen 24. juni i år.

Dagsrevyen klaget inn til PFU for bildebruk

Reagerer på bruk av urelatert bilde.

Publisert Sist oppdatert

Den private omsorgsaktøren Stendi har klaget NRK Dagsrevyen inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), som har igangsatt klagebehandling.

Da Dagsrevyen 24. juni omtalte at tre tidligere Stendi-direktører ble tiltalt for grov korrupsjon, brukte de bilde av Stendis nettside som illustrasjon.

Nettsiden inneholdt blant annet et godt synlig foto av to fosterforeldre. Fornavnene deres var også godt synlige i grafikk på bildet. Paret har ingenting med korrupsjonssaken å gjøre.

Bildebruken var merket med «Skjermbilde av Stendis nettside».

Hevder tre VVP-brudd

Stendi anser bildebruken som svært problematisk, skriver de i PFU-klagen.

«Stendi er av den klare oppfatning at NRK Dagsrevyen har brutt pressens Vær Varsom-plakat for god presseskikk på punkt 4.10: Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den opprinnelige», skriver selskapet.

De mener også at Dagsrevyen har brutt Vær varsom-plakatens punkt 4.1 om saklighet og omtanke i innhold og presentasjon, samt punkt 4.12 om aktsomhet ved bildebruk.

Det avbildede paret har fått mange tilbakemeldinger om bildebruken, synes situasjonen er svært ubehagelig og samtykker til klagen, skriver Stendi.

Skal i møte

NRKs etikkredaktør Per Arne Kalbakk sier til Journalisten at de er kjent med klagen:

– Vi har innledet dialog med klagerne, og skal i møte med dem. Siden vi er i gang med den dialogen, mener vi at det er ryddig at vi tar den med dem først før vi sier noe utad om klagen, sier Kalbakk.

Powered by Labrador CMS