Ansvarlig redaktør Einar Tho i Haugesunds Avis forklarte seg i Oslo tingrett onsdag.
Ansvarlig redaktør Einar Tho i Haugesunds Avis forklarte seg i Oslo tingrett onsdag.

Lokalradio mot avis: Total uenighet om omstridt bilde i retten

Bildestjeling, mener Haugesunds Avis. Innebygging, svarer Radio Haugaland.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 12. januar brukte ledelsen for Haugesunds Avis og Radio Haugaland formiddagen på digital rettsdag i Oslo tingrett, til behandling av pengekrav etter urettmessig bruk av et bilde.

Haugesunds Avis mener å ha dokumentert at lokalradiokanalen publiserte et bilde i en artikkel på sine nettsider 20. oktober 2020, rundt to timer etter at avisa selv hadde kjøpt rettigheter og publisert bildet fra en tipser i nærområdet.

Dette bildet lå fremdeles ute i en artikkel på radioens nettsider så sent som to dager etterpå, forklarte ansvarlig redaktør Einar Tho i Haugesunds Avis, og viste til en skjermdump han selv hadde tatt 22. oktober.

Men partene er skarpt uenige om de konkrete detaljene rundt bildebruken.

Automatiserte løsninger

Radio Haugaland-sjef Egil Marthin Solberg forklarte i retten at lokalradioen selv har utviklet tekniske løsninger som automatisk søker etter og deler aktuelle innlegg og bilder på kanalens Facebook-side «Aktuelt Haugalandet Nå».

Ifølge lokalradioens advokat ble bildet delt av Aktuelt-siden allerede rundt klokka 08.30, og senere automatisk fjernet igjen da det opprinnelige innlegget fra en velforening ble slettet.

At bildet kan ha dukket opp på radioens egne nettsider beror på en egenutviklet løsning for embedding - innebygging - av bilder, fortalte Solberg.

Radiosjefens forklaring ble først begjært taushetsbelagt og skjermet fra motparten fordi den ville berøre forretningshemmeligheter, men dette ble ikke innvilget av retten.

Solberg mener uansett det er utenkelig at Radio Haugalands nettsider skulle bruke bilde av en trafikkhendelse fra tidlig om morgenen, så sent som klokka 11.34, med henvisning til at bildet først ble delt på en velforeningsside klokka 08.22 samme morgen.

– Det er helt utenkelig at vi skulle vente i tre timer med å publisere dette bildet, som vi hadde tilgang til allerede klokka 08.22. Det er ikke aktuelt lenger når det hevdes at bildet er publisert, så saken faller på sin egen urimelighet, sa Solberg.

– Ikke innebygd

Haugesunds Avis-redaktøren forklarte selv at avisa avtalte å kjøpe bildet fra tipser for 500 kroner om morgenen denne oktoberdagen.

– Rundt to timer senere dukket bildet opp på Radio Haugalands nettsider. Der lå bildet, og det var ikke innebygd fra Facebook, sa Tho.

Redaktøren uttalte i retten, og har tidligere også sagt til Journalisten, at de har valgt å kjøre saken fordi de mener Radio Haugaland over tid har hatt en praksis med urettmessig bruk av andres bilder og tekst.

Diskusjonen om hvorvidt det aktuelle bildet er lastet ned fra avisa eller fra en tidligere deling fra en velforening er egentlig ikke relevant, mente redaktøren.

– Det som er åpenbart er Radio Haugaland ikke har rettighetene til å bruke bildet. Skulle Solbergs framstilling om automatiske løsninger være sann, vil det være en systematisk måte å bryte åndsverksloven på, sa Tho.

Voksende krav

Det samme sa avisas advokat Karoline Angell i sin sluttprosedyre:

– Dette er helt klart en ny offentliggjøring. Det er ikke snakk om en henvisning, innebygging eller lenking.

Skjermbildet tatt av Tho viser godt at bildet ikke har noen navigasjonsfunksjon, sa advokaten, og påpekte dessuten at det er beskåret.

Avisa sendte i utgangspunktet faktura på 5000 kroner for urettmessig bildebruk. Nå er kravet med forsinkelsesrente oppe i 9153 kroner. I tillegg kommer krav om dekte sakskostnader, som ifølge Angell beløper seg til 47.000 kroner.

Kravet fremmes på vegne av fotografen bak bildet, og honoraret går uavkortet dit, ifølge avisa.

Powered by Labrador CMS