Bjarne André Myklebust. Foto: Birgit Dannenberg
Bjarne André Myklebust. Foto: Birgit Dannenberg

Usikker på mobilrelevans

TNS Gallups nye mobilmåling kan kjapt bli irrelevant, tror NRK.

Published   Updated

I høst begynte TNS Gallup å måle mobilsurfingen. Tallene publiseres en gang i måneden under vignetten TNS Mobile. Tjenesten måler nettavisenes mobilportaler, men den gir ikke det hele tallet for mobilsurfingen.

Relevant?

NRK har i løpet av de fire ukene som så langt er publisert vært veldig langt nede på lista. Med rundt 14.000 unike brukere i uken er TV 2 betydelig større (33.500 brukere), og det er «milevis» opp til VG som topper lista med 80.000.

Nettsjef Bjarne Andre Myklebust mener det er flere årsaker til at NRKs mobiltrafikk i flere av de fire ukene også er lavere enn Dn.nos mobilsurf.

– Jeg tror det har litt med hvordan man leser statistikken. Det vi ser er at nettrafikken fra mobiltelefoner øker. Veldig mange foretrekker å bruke de vanlige nettsidene våre.

Spesialsider

Derfor har NRK.no valgt å sende mobilsurferne rett til den vanlige nettsiden, med mindre de bruker adressene til mobilportalen (wap.-, m.- eller mobil.no). Slike portalsider leser hvilken telefon du bruker og gir deg en nettside som passer mobilen best mulig. Flere av konkurrentene sluser mobilsurferne rett dit, også når de går til vanlig nettadresse som vg.no.

– Forklaringen er ikke at dere er på etterskudd?

– Nei, vi tror at bedre mobiltelefoner gjør at mange vil fortrekke å gå rett til vanlig nettside. Myklebust innrømmer likevel at mobilportalene har sine fordeler og utelukker ikke helt at NRK.no kan ombestemme seg.

Han kunne onsdag ikke opplyse hvor stor mobiltrafikk det er på den vanlige nettsiden. Denne trafikken telles med i TNS Metrix’ toppliste over norske nettsteder, men altså ikke på listen som måler trafikk på mobilportalene.

Rart

På TNS Mobiles liste viser det seg at kun 7,5 prosent av dem som bruker mobilportalen til NRK har iPhone, mens 50 prosent av brukerne har Nokia. Til sammenligning kommer 42 prosent av VG.nos mobilportaltrafikk fra iPhone og 25 prosent av Dagbladets.

Det synes Myklebust er litt rart, men understreker igjen at jo større skjermen på mobilen er, desto større er sjansen for at brukerne foretrekker deres tradisjonelle nettsider.

Samtidig innrømmer nettsjefen at NRK ikke har vært like flink til å markedsføre mobiltjenesten sin i det siste, og at det kanskje kan ha påvirket trafikken. Han mener også Telenors portalstrategi, som ifølge Myklebust har gitt NRK.no dårligere eksponering enn flere konkurrenter i det siste, kan ha slått ut i kringkastingens disfavør.

I og med at mange surfer rett til tradisjonelle nettsider, er Myklebust usikker på hvor lenge TNS Mobile er interessant for dem som kjøper tjenesten.

– Jo du kan si det og spørre om hvor relevant den blir i fremtiden. Det er jo snakk om flere måter å komme seg til innholdet på.