Redaktør Bjarne Tormodsgard og de andre ansatte i Hallingdølen opplever et jubelår. Foto: Sigmund Krøvel-Velle
Hallingdølen best i Europa
Prisdryss uten sidestykke for lokalavisa i år.
Tidligere i år ble Hallingdølen kåret til Norges beste lokalavis, for tredje gang på sju år. Nå er den Europas beste.
– Vi gikk til topps i NM – og nå i EM. Det er nesten for godt til å være sant, sier en strålende glad redaktør Bjarne Tormodsgard til egen avis. Tormodsgard har mandag morgen ikke vært tilgjengelig for kommentar til Journalisten.
Det ble feiring med bløtkake og sjampanje da de ansatte i Hallingdølen fredag mottok meldingen om avisa var kåret til beste lokalavis av European Newspaper Award. Prisutdelingen vil finne sted i Wien under “European Newspaper Congress” i mai 2014.
211 aviser fra 25 land har deltatt i konkurransen, som blir arrangert for 15. gang.
Prisdryss i år
Hallingdølen har hatt et svært godt pris-år: Norges beste lokalavis, mestvinnende avis i Society for News Design Scandinavia, sportsportrett som ble kåret til beste programserie for web-tv under Årets Mediedager i Bergen og videopris under “Gull og Gråstein”-konferanse.
Både Landslaget for lokalaviser og Mediebedriftenes Landsforening har de siste årene delt ut heder til avisa. LLA kåret Hallingdølen til Årets lokalavis i årene 2005, 2008 og 2012, delt ut i de påfølgende årene.
Avisa kommer ut i Ål og hadde i 2012 et opplag på 9.456 eksemplarer. Hallingdølens redaksjon består av 17 medarbeidere, mens den grafiske avdelingen har åtte fast ansatte.
Ifølge Hallingdølen har juryen i European Newspaper Award lagt vekt på at avisa trekker fram folk i sakene sine. I tillegg er sakene visuelt godt framstilt. Juryen trekker også fram at journalistene i Hallingdal benytter fotoreportasjen og visuell historiefortelling som et daglig virkemiddel i jobben sin.
Digitale løsninger
Avisa høster også lovord for sine magasiner og reportasjer, inkludert designen. I tillegg trekker juryen fram at Hallingdølen har jobbet fram nye digitale løsinger, med utgivelser i fire kanaler – papir, nett, telefon og iPad.