Mikkel Niva og Herman Flesvig følger Radioresepsjonen til Schibsted.

Schibsted tror lytterne vil betale for podkaster: Henter inn Herman Flesvig, Mikkel Niva og trioen fra Radioresepsjonen

Skal lansere et eget abonnementsbasert podkastprodukt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Dette er en felles Schibsted-satsing, hvor vi har som ambisjon å samle Norges beste podkastinnhold på ett sted. Vi har gjennom mediehusene våre allerede en tung kompetanse og posisjon innen podkast, og vil fremover investere ytterligere i kvalitetsinnhold. Vi tror dette vil bidra til mer mediemangfold innen lyd, og et bedre tilbud til alle som elsker podkast, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i en pressemelding.

Hun forteller videre at at Schibsted i løpet av året skal lansere et eget abonnementsbasert podkastprodukt.

– Podkast som eksklusivt innhold er en økende internasjonal trend, som også vi nå satser på for fullt, sier Tveitnes.

I forrige uke ble det kjent at trioen i Radioresepsjonen slutter i NRK, og Medier24 kunne fortelle at etter hva de erfarte var den nye arbeidsgiveren Schibsted. I dag bekrefter Schibsted dette.

Tidligere kjent som Radioresepsjonen: Tore Sagen, Bjarte Tjøstheim og Steinar Sagen.

– Vi er mer enn utrolig fornøyde med å ha signert Tore og Steinar Sagen og Bjarte Tjøstheim, og vi gleder oss veldig til å jobbe med dem. Vi skulle gjerne delt nyheten tidligere, men i slike prosesser er det naturlig nok mange hensyn å ta, så vi hadde rett og slett ikke mulighet til å kommentere på dette før nå, sier Tveitnes.

– Det er veldig deilig at vi endelig kan fortelle hvor vi skal, og selv om det både er litt spennende og skummelt, har vi veldig tro på den veien Schibsted nå går med eksklusivt podkastinnhold, sier Steinar Sagen ifølge pressemeldingen.

Men Sagen-brødrene og Tjøstheim er ikke de eneste som melder overgang fra NRK. Herman Flesvig og Mikkel Niva, duoen bak podkasten «Friminutt», blir også en del av Schibsteds nye podkast-satsing.

– Etter snart tre år med «Friminutt», så er det på tide at vi trekker inn i klasserommet og begynner å jobbe litt for pengene. Når det gjelder selve innholdet vi skal lage kan vi garantere like meningsløst innhold, fjas og moro som før, sier Flesvig og Niva i en felles uttalelse.

Tveitnes forteller at podkastsatsingen er noe Schibsted har jobbet med i lang tid, men på grunn av hensynet til konfidensialitet rundt profilene har det vært ytterst få i Schibsted og mediehusene som har vært kjent med detaljene i prosjektet.

Hun er også tydelig på at podkast-avtalene til Flesvig, Niva, Tjøstheim og Sagen-brødrene er med Schibsted, og ikke med de enkelte mediehusene.

– Vi forstår at denne gode nyheten vil generere en hel masse spørsmål, men på grunn av avtalene vi har med våre kommende podkast-stjerner, samt konkurranseforhold, er det fortsatt en del informasjon vi ennå ikke er klare til å dele, sier Schibsted-sjefen.

Powered by Labrador CMS