Blog:

Skriv som f...

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

 

Legg merke til tittelen på dette innlegget. Den representer en nanotekst. De 11 første tegnene er nok til å få en idé hva dette handler om.

Ifølge den dansk-amerikanske webguruen Jacob Nielsen er det  nettopp de 11 første tegnene (inkludert mellomrom) som avgjør om leseren fatter interesser for budskapet ditt. Dette gjelder titler i nyhetssaker like mye som overskrifter på kommersielle sider - i det hele tatt alle typer innhold på nettet.

I praksis kan vi si at de to første ordene er essensielle. Helst skal det være korte ord, og de skal være konkrete og dagligdagse. De to første ordene skal være nok til at vi får et bilde av hva saken handler om. De skal altså være informative og informasjonen skal komme så tidlig som mulig. Regelen gjelder særlig overskrifter i listeform, som “10 siste”, “Mest lest” eller oppstillinger hvor alle overskrifter har samme typografi.

Lesemønster på nett

Bakgrunnsteppet er at vi leser i et F-mønster. Interessen for en artikkel på nett er størst øverst og faller jo lenger ned på siden vi kommer. Men hele tiden er  vi venstrevridd, og vi skanner horisontalt. Plasserer vi kroken som skal hekte på leseren bakerst, har vi allerede mistet flere lesere.

I praksis betyr dette at det er de to første ordene som funger som agn. La oss ta et ferskt eksempel fra min egen arbeidsplass, NTB, og sammenligne to titler på samme sak. De 11 første tegnene har jeg satt i halvfet:

1) Hjemmeværende mødre lunkne til Obama

2) Obama kjemper om mødrenes gunst

Her ser vi at tittel 2 er langt mer informativ.  “Obama kjemper” fører oss rett inn i amerikansk valgkamp, mens “Hjemmeværende mødre” like gjerne kunne handlet om norske forhold.

Et annet - og særnorsk -fenomen, er alle titlene som begynner med VIL  og SKAL uten at vi får svaret på HVEM. Disse titlene har lav informasjonsverdi og fungerer altså dårlig som agn fordi verbet er generelt. Her et eksempel med mitt forslag til omskriving hvor de 11 første tegnene gir et hint om hva saken handler om.

1Vil slanke sjøfolk

2) Tjukke sjøfolk kan miste jobben

Nano-skann din egen tekst

Nå mener nok heller ikke Jacob Nielsen at man skal sitte og telle anslag for hver overskrift vi skriver. Men ta gjerne en kikk på de to første ordene i overskriften du velger, og du får en pekepinn på hvor effektiv den er.

Faktisk er det utviklet et eget nettsted som hjelper deg med å telle anslag i titler og overskrifter på et hvilket som helst nettsted, nemlig denne nano-skanneren. Som et lite eksperiment limte jeg inn URL'en til Journalisten og fikk denne oversikten over de seks  siste nyhetstitlene sett med nano-øyne: 

A-pressen–

Sommervekst–

Ettergår l- - -

Mediene rin- - -

Vil ha dekk- - -

Mener UP fo- - -

Fødsel på- - -

Vi ser at “A-pressen” gir oss ett hint om hva innlegget handler om, mens for eksempel “Ettergår l” ikke har den samme informasjonsverdien, selv etter at vi har lest hele tittelen (“Ettergår ledelsens krisetall”)

Samtidig må vi huske at slike type funn ikke må bli noen tvangstrøye. Som det heter i en kommentar“It's Nielsen”. But jokes aside, it's a good observation”.

Denne bloggen er tidligere publisert hos Kommunikasjonsforeningens blogg prprat hvor Wikstøl også blogger.

Powered by Labrador CMS