Etter 30 år som musikkjournalist i NRK Radio, valgte Bodil Maroni Jensen å bli frilansjournalist i 2015. Nå hedres hun med formidlerpris.Foto: Morgane Fauconnier
Musikkjournalistikk
Bodil Maroni Jensen får Tonos formidlerpris
– I en tid hvor det er liten eller ingen dekning av klassisk musikk i dagspressen, er Bodil Maroni Jensens arbeid en redningsplanke, skriver juryen.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
22. november ble Bodil Maroni Jensen overrasket i Tonos lokaler i Møllergata 4 i Oslo.
Forfatteren og journalisten trodde hun skulle intervjues om musikkjournalistikk til Tono Nytt, men ble i stedet overrakt Tonos formidlerpris 2022, skriver Tono i en pressemelding.
– Tusen, tusen takk. Denne prisen er ikke bare til meg, men til hele feltet jeg jobber med. Det er en farlig stor oppmuntring, sa Jensen da hun fikk prisen overrekt.
Ønsker å gå i dybden
Jensen er tidligere NRK-journalist, og jobber i dag som frilanser. Hun dekker i all hovedsak klassisk og ny musikk.
I 2015 var det flere i NRK som fikk tilbud om sluttpakke, og Jensen grep muligheten. Da Journalisten intervjuet henne på sensommeren i år, sa hun at det hun satt aller mest pris på som frilansjournalist, var å kunne gjøre sine egne prioriteringer og å gå i dybden på sakene hun arbeider med, nå mest som skrivende journalist og også som forfatter.
– Jeg merket fort hvor stort behov det var for tekster om smalere musikksjangre, både i redaktørstyrte nettmedier og fra flere hold i kulturlivet. Sånn sett har det vært en gunstig tid å etablere seg som frilanser, selv om arbeidet er tidkrevende og lite inntektsbringende, sa hun til Journalisten.
Annonse
– En redningsplanke
Tonos formidlerpris deles ut en gang i året til enkeltmennesker eller organisasjoner som gjør en eksepsjonell innsats for å øke kunnskapen, forståelsen og begeistringen for musikk og skapingen av den.
Dette er juryens begrunnelse:
«Etter 30 år som musikkjournalist i NRK, tok Bodil Maroni Jensen en modig og risikabel beslutning. Hun våget seg ut som frilans musikkjournalist, spesialisert på klassisk musikk, ny musikk og musikkdramatikk. Risikoen lønte seg, og vi er alle rikere som resultat av valget. Jensen har frihet til å velge hvem og hva hun gir spalteplass. Artiklene, anmeldelsene og podkastene hennes er dyptgående, nyanserte studier av personene og temaene hun undersøker. De fleste av dem ville ikke fått dekning ellers. I en tid hvor det er liten eller ingen dekning av klassisk musikk i dagspressen, er Bodil Maroni Jensens arbeid en redningsplanke.»