Amedia har kjøpt 20 prosent av et svensk lokalaviskonsern. Her ved konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Arkivfoto: Birgit Danneberg

Amedia og svenske Bonnier kjøper svensk mediekonsern

Polaris Media tapte kampen om Mittmedia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia AB er kjøpt av Bonnier News Group og Amedia, skriver Amedia i en pressemelding fredag ettermiddag.

Amedia vil eie 20 prosent og Bonnier 80 prosent av Mittmedia. Kjøpet må godkjennes av de svenske konkurransemyndighetene.

– I partnerskap med Bonnier ønsker Amedia aktivt å bidra til å utvikle de 28 sterke lokalavisene i Mittmedia. Vi er glad for at Amedias resultater og erfaringer fra satsingen på lokalaviser i Norge nå vil bidra til å styrke lokalaviser også i vårt naboland, skriver konsernsjef Are Stokstad videre i meldinga.

Den svenske avisa Medievärlden meldte fredag formiddag at oppkjøpet av Mittmedia ville annonseres samme dag, og skrev at «alt peker på» at det var Bonnier Media som kom til å gå inn som eier.

– Skuffet

Det var den svenske mediebloggeren Robert Rosén som på Utkiksbloggen først omtalte at et salg av Mittmedia kunne bli aktuelt. Rosén har fulgt Mittmedia tett.

Mittmedia:

  • Er et svensk mediekonsern basert i Midt-Sverige.
  • Konsernet springer ut fra avisa Gefle Dagblad. Er i dag eier av 28 forskjellige dagsaviser, gratisaviser, apper og nettsteder.
  • De eier blant annet Sundsvalls Tidning, Östersunds-Posten, Nynäshamns Posten, Mora Tidning
  • Har 1100 medarbeidere i 64 kommuner.

Kilde: mittmedia.se

Han har tidligere skrevet at norske Polaris Media ha vært i forhandlinger med Mittmedia i desember, og at Bonnier etter hvert skal ha kommet på banen.

Både Bonnier Media og Polaris Media skal denne uka ha levert sine siste bud.

Konsernsjef i Polaris Media Per Axel Koch bekrefter fredag ettermiddag at de har vært med i kampen om det svenske mediekonsernet.

– Jeg kan bekrefte at vi har vært med i prosessen helt siden i september i fjor. Vi er skuffet over at de ikke valgte oss, men vi må ha respekt for at de valgte en annen konstellasjon, sier han til Adresseavisen.

Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

Amedia som medeier

Robert Rosén skrev denne uka at Amedia muligens også har vært en aktør i budrunden, og da som en partner til Bonnier. Sistnevnte har ifølge Rosén begrensede erfaringer med lokalaviser, en kompetanse Amedia må kunne sies å ha.

Medievärlden skrev tidligere denne uka at Polaris hadde redusert sitt bud som en følge av at den økonomiske situasjonen til det svenske lokalaviskonsernet har forverret seg betraktelig i løpet av budprosessen.

Polaris inngikk i budrunden i et formelt samarbeid med svenske VK (10 prosent) og NWT (15 prosent). I tillegg skal det norske mediekonsernet ha vært villig til å la Mittmedias Förvaltningsbolag få sitte med fem prosent av aksjene. Alt sammen ifølge Medievärlden.

Trenger 250 millioner

Medievärlden anslår verdien på Mittmedia for å være mellom 50 til 100 millioner svenske kroner. Medienettstedet anslår videre at man vil trenge ytterligere 250 millioner kroner for å få mediekonsernet på beina igjen.

At budrunden har dratt ut i tid, har bekymret de ansatte. Til svenske Journalisten forteller de tillitsvalgte at det mange fryktet er at man ikke skulle komme fram til en avtale og i verste fall gå konkurs.

Salget til Bonnier og Amedia må godkjennes av det svenske medietilsynet. Det kan ta tid. Og dagens Mittmedia-eier trenger ifølge de svenske medienettstedene penger raskt. Blant annet for å klare å betale ut lønn til de ansatte.

Bonnier News eier blant annet avisene Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri og HD-Sydsvenskan. Mediene til Bonnier hadde før oppkjøpet et samlet opplag på 595.000, og omsatte i for 7 milliarder kroner i Sverige i 2018. Dette ifølge pressemeldingen fra Amedia.

Powered by Labrador CMS