Amedia har kjøpt 20 prosent av et svensk lokalaviskonsern. Her ved konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Arkivfoto: Birgit Danneberg

Amedia og svenske Bonnier kjøper svensk mediekonsern

Polaris Media tapte kampen om Mittmedia.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia AB er kjøpt av Bonnier News Group og Amedia, skriver Amedia i en pressemelding fredag ettermiddag.

Amedia vil eie 20 prosent og Bonnier 80 prosent av Mittmedia. Kjøpet må godkjennes av de svenske konkurransemyndighetene.

– I partnerskap med Bonnier ønsker Amedia aktivt å bidra til å utvikle de 28 sterke lokalavisene i Mittmedia. Vi er glad for at Amedias resultater og erfaringer fra satsingen på lokalaviser i Norge nå vil bidra til å styrke lokalaviser også i vårt naboland, skriver konsernsjef Are Stokstad videre i meldinga.

Den svenske avisa Medievärlden meldte fredag formiddag at oppkjøpet av Mittmedia ville annonseres samme dag, og skrev at «alt peker på» at det var Bonnier Media som kom til å gå inn som eier.

– Skuffet

Det var den svenske mediebloggeren Robert Rosén som på Utkiksbloggen først omtalte at et salg av Mittmedia kunne bli aktuelt. Rosén har fulgt Mittmedia tett.

Mittmedia:

  • Er et svensk mediekonsern basert i Midt-Sverige.
  • Konsernet springer ut fra avisa Gefle Dagblad. Er i dag eier av 28 forskjellige dagsaviser, gratisaviser, apper og nettsteder.
  • De eier blant annet Sundsvalls Tidning, Östersunds-Posten, Nynäshamns Posten, Mora Tidning
  • Har 1100 medarbeidere i 64 kommuner.

Kilde: mittmedia.se

Han har tidligere skrevet at norske Polaris Media ha vært i forhandlinger med Mittmedia i desember, og at Bonnier etter hvert skal ha kommet på banen.

Både Bonnier Media og Polaris Media skal denne uka ha levert sine siste bud.

Konsernsjef i Polaris Media Per Axel Koch bekrefter fredag ettermiddag at de har vært med i kampen om det svenske mediekonsernet.

– Jeg kan bekrefte at vi har vært med i prosessen helt siden i september i fjor. Vi er skuffet over at de ikke valgte oss, men vi må ha respekt for at de valgte en annen konstellasjon, sier han til Adresseavisen.

Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

Amedia som medeier

Robert Rosén skrev denne uka at Amedia muligens også har vært en aktør i budrunden, og da som en partner til Bonnier. Sistnevnte har ifølge Rosén begrensede erfaringer med lokalaviser, en kompetanse Amedia må kunne sies å ha.

Medievärlden skrev tidligere denne uka at Polaris hadde redusert sitt bud som en følge av at den økonomiske situasjonen til det svenske lokalaviskonsernet har forverret seg betraktelig i løpet av budprosessen.

Polaris inngikk i budrunden i et formelt samarbeid med svenske VK (10 prosent) og NWT (15 prosent). I tillegg skal det norske mediekonsernet ha vært villig til å la Mittmedias Förvaltningsbolag få sitte med fem prosent av aksjene. Alt sammen ifølge Medievärlden.

Trenger 250 millioner

Medievärlden anslår verdien på Mittmedia for å være mellom 50 til 100 millioner svenske kroner. Medienettstedet anslår videre at man vil trenge ytterligere 250 millioner kroner for å få mediekonsernet på beina igjen.

At budrunden har dratt ut i tid, har bekymret de ansatte. Til svenske Journalisten forteller de tillitsvalgte at det mange fryktet er at man ikke skulle komme fram til en avtale og i verste fall gå konkurs.

Salget til Bonnier og Amedia må godkjennes av det svenske medietilsynet. Det kan ta tid. Og dagens Mittmedia-eier trenger ifølge de svenske medienettstedene penger raskt. Blant annet for å klare å betale ut lønn til de ansatte.

Bonnier News eier blant annet avisene Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri og HD-Sydsvenskan. Mediene til Bonnier hadde før oppkjøpet et samlet opplag på 595.000, og omsatte i for 7 milliarder kroner i Sverige i 2018. Dette ifølge pressemeldingen fra Amedia.

Powered by Labrador CMS