Tidligere sjefredaktør Thomas Mattsson på plass i Expressen-redaksjonen. Foto: Anna-Karin Nilsson / Expressen
Tidligere sjefredaktør Thomas Mattsson på plass i Expressen-redaksjonen. Foto: Anna-Karin Nilsson / Expressen

Dagens Media: Expressens sjefredaktør fikk sparken

Thomas Mattsson gikk ikke frivillig.

Publisert   Sist oppdatert

Det svenske fagbladet Dagens Media skriver at svenske Expressens profilerte sjefredaktør ikke selv hadde noe ønske om å gå av i sommer. Årsaken til at Thomas Mattsson fikk sparken, skal være en kostbar tv-satsing og motvilje mot internt samarbeid i eierkonsernet Bonnier News.

12. juli, midt i fellesferien, ble Mattssons avgang kjent. Expressen sendte da ut en pressemelding, som også ble omtalt av Journalisten.

Uenighet med eieren ble ikke nevnt i denne.

Dagens Media kan imidlertid avsløre at Mattsson ikke selv hadde noe ønske om å gå av som toppsjef i Expressen.

Ifølge nettstedet skal Expressen ha hatt en ekstremt dårlig økonomisk start på dette året, og har bommet på budsjett med «noen dusin millioner».

Dagens Industri, som også tilhører Bonnier-konsernet, skriver at Expressen de siste tre årene har levert et overskudd på 38 millioner svenske kroner. Noe avisen beskriver som vekslepenger med tanke på at Expressens inntekter har vært i størrelsesorden 1,5 milliard kroner i året.

Det skal i stor grad være tv-satsingen som har slukt penger.

Til SVT sier Mattsson at han «aldri kommenterer interne forhold i Expressen».

Overfor Dagens Media beskriver Mattsson sine relasjoner til Bonnier-ledelsen som gode.

– Det er ikke så dramatisk som enkelte vil gjøre det til.

Mattsson kom til Expressen for første gang i 1991, da han var 19 år.

I 2005 ble han redaktør for Expressen nye medier, og i 2009 også sjefredaktør og ansvarlig utgiver for hele avisen. Han har til sammen jobbet i avisen i 25 år.

Dagens Media, som først omtalte at Expressens sjefredaktør ikke gikk av frivillig, er også eid av Bonnier-konsernet.