TV 2-sjef Olav T. Sandes presenterte i dag 2018-tallene. Foto: TV 2

Brukerbetaling blir viktigere for TV 2

Mediehuset omsatte for 4,5 milliarder i 2018.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes presenterte i dag 2018-tallene.

Mediehuset hadde i fjor en omsetning på 4,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 391 millioner kroner. En vekst på henholdsvis 5,1 og 15,9 prosent.

– Omsetningsveksten skyldes i all hovedsak at flere vil ha tilgang til TV 2s innhold, og fordi vi blant annet vokser på brukerbetaling. Vi satser hardt på å bygge opp TV 2 Sumo både som selvstendig tjeneste og gjennom nye partnerskap. I 2018 har derfor antall abonnenter økt betraktelig, sier Sandnes i en pressemelding.

– Framover blir strømmetjenesten, sammen med tv2.no, viktige plattformer for å nå ut til stadig flere med TV 2-innholdet.

TV 2 skriver videre at inntektene fra reklamemarkedet i 2018 var relativt stabile, blant annet som en følge av økt digital satsing. Kostnadene for mediehuset økte i hovedsak som følge av Fotball-VM og kjøp av nye internasjonale fotballrettigheter.

Sandnes forteller at kostnadene vil fortsette å økte i inneværende år, det første året hvor TV 2 har en ny allmennkringkasteravtale med den norske stat.

– Allmennkringkasteravtalen stiller en rekke krav til TV 2s innhold og organisering. Vi øker spesielt satsningen innenfor nyheter ved hovedkontoret vårt i Bergen. Det koster penger, men er en investering vi har ønsket å gjøre, fordi den er en så viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Sandnes.

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, Screen Media AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, TV 2 Invest AS og Electric Friends AS.

TV 2-eier Egmont la også fram 2018-tallene i dag. Konsernets omsetning økte i fjor med over 1,2 milliarder norske kroner, til 15,4 milliarder. Økningen er drevet av vekstområder innen e-handel, dataspill, marketing services og TV-strømming, skriver selskapet i en pressemelding.

Egmonts resultat før skatt steg med 52 millioner kroner til 781 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS