Danske B.T. har hovedfokus på mobil, og satser på hardtslående og korte titler kombinert med farger. Skjermdump bt.dk
La om layout. Fikk kjeft. Ett år senere har trafikken doblet seg
Suksesshistorie fra Danmark.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Danske Journalisten skriver i dag om tabloiden B.T. som har doblet nettrafikken det siste året. Antall sidevisninger har økt med 92 prosent. Unike brukere har også skutt i været, det samme har antall sidevisninger per bruker.
I fjor sommer la B.T. om sin strategi. All fokus skulle være på mobil, alt skulle være gratis og layouten ble kraftig endret.
Digitalsjef Michael Jensen delte tidligere denne uken en lang Twitter-tråd hvor han forteller om erfaringene etter omleggingen.
Og i starten gikk det ikke så bra. Designendringene ble sterkt kritisert. Blant annet på danske Journalisten.
Mange lesere var også negative. Ikke alle likte overskriftene som ofte besto av kun ett eller to ord. De sterke fargene. Og forsiden som etter omleggingen var bygget opp veldig «boksete».
– Den første måneden var hard, sier Jensen til danske Journalisten.
Så begynte ting å skje. De merket det først på antall sidevisninger. Deretter kom antall besøkende etter. I tillegg likte annonsørene omleggingen.
– På ett år har antall sidevisninger steget med 92 prosent. Besøk har fulgt med: Her er vi opp 43 prosent. På mobilen bruker leserne 15 prosent lengre tid pr. besøk, skriver digitalsjefen på Twitter.
Økonomisk har også omleggingen vært en suksess for B.T. Jensen skriver at de hadde budsjettert med et overskudd på 2,7 millioner danske kroner i 2018. Fasiten ble 40,4 millioner i pluss.