Kjempesmell i Budstikka
Budstikka presenterer et annen tertial som må få aksjonærene til å vri seg.
Det siste fire månedene har vært langt fra gode for Budstikka Media. Mens selskapet hadde nesten 33 millioner i overskudd i andre tertial i fjor, endte samme periode i år med skrekklesning for aksjonærene, kun 3,5 millioner.
Avisen mister like over 1000 eksemplarer i opplaget og har per 31. august 28.627 aviser i opplag.
Skikkelig karamell
Driftsinntektene i perioden gikk kun 270.000 kroner tilbake sammenlignet med perioden i 2007. Selskapet som gir ut Asker og Bærums Budstikke, i tillegg til lokal-tv-stasjonen TVBudstikka, hadde i andre tertial i overkant av 62 millioner i driftsinntekter.
Driftskostnadene økte i samme periode med i overkant av 1,8 millioner til nesten 50 millioner kroner.
Det er spesielt finansresultatet som trekker mediehuset, hvor Edda Media er deleier, ned. Mens finansresultatet i samme periode i fjor var på like over 24 millioner, var det i år på knapt to millioner.
Bunnsmell
Mens det Bærums-baserte mediehuset kunne vise til et resultat etter skatt på 32,8 millioner kroner i andre tertial 2007 – endte tilsvarende tall i år på 3.586.000 i år.
Nå tar selskapet tak i kostnadene for å bedre fremtidige resultater og starter med å kutte i utgiftene.
– Norsk økonomi er i dag preget av usikkerhet. (…) For å imøtekomme en inntektsreduksjon arbeides det med omfattende kostnadstiltak som vil gi positive resultater på mellomlang og lang sikt, heter det i resultatmeldingen.