Signy Fardal. Arkivfoto: Kathrine Geard.
Signy Fardal. Arkivfoto: Kathrine Geard.

ELLE: Venezia-reportasje bryter ikke med etikken

Redaktør Signy Fardal sier ELLE bare har intervjuet en av landets største bloggere.

Publisert   Sist oppdatert

Mandag gjenga Journalisten frilanser og reiselivsjournalist Vibeke Monteros blogg «Hva gjorde du i Venezia, Camilla Pihl?» Her kritiserer Montero både Pihls anbefalinger til potensielle turister i byen, samt slakter ELLE for dårlig merking av artikkelen der de intervjuer Pihl. I en venstre marg står det at Louis Vuitton sponser Pihls reise til byen.

«Reportasjen opprører meg. Ikke bare fordi hun ‘guider’ leserne til Venezias verste høl, men også fordi de aller fleste av leserne sannsynligvis ikke legger merke til at reportasjen er basert på et samarbeidsprosjekt Camilla Pihl har med Louis Vuitton. Hun opplyser dette i bloggpostene sine fra oktober da hun var der. I Elle er de også klar over at Pihl ble sponset av Louis Vuitton, og den informasjonen finner du hvis du lener hodet nitti grader mot venstre og henter frem lupen.» skriver Montero.

Godt merket

Overfor Dagbladet påpeker ELLE-redaktør Signy Fardal at artikkelen er merket på samme måte som vanlig. Hun er derfor ikke enig i at magasinet bryter god presseskikk slik etikkrøkter Gunnar Bodahl-Johansen mener i samme artikkel.

Hun sier de ble gjort klar over at reisen var sponset, men vurderte Pihls opplevelser og tips fra byen som relevante i en sak som handler om Venezia og Pihl, og ikke veskeprodusenten.

– Dette er en reportasje hvor en ELLE-journalist har intervjuet en av landets største bloggere, Camilla Pihl, om hennes Venezia-tips. Venezia er et relevant reisemål for våre lesere, og Camilla Pihl et relevant intervjuobjekt, skriver Elle-redaktøren til Dagbladet.

Har fått eksponeringen

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum mener Fardal i så fall burde leve opp til sine argumenter.

– Dersom de mener venstremargen er en god plassering av viktig informasjon, burde trykke mer tekst på den måten, sier hun til Journalisten.

Stavrum menerdet er helt irrelevant hvem som snakker med bloggeren og at Pihl får gi sine tips.

– Poenget er at Louis Vuitton har kjøpt reise med håp om å eksponere vesker, det har de klart.