FHI har måttet oppbemanne for å håndtere innsynskrav. FHI-direktør Camilla Stoltenberg i forgrunnen.

FHI druknet i innsynskrav: Måtte skape egen innsynsgruppe

– Var ikke forberedt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Folkehelseinstituttet (FHI) var ikke forberedt på det store antallet innsynskrav som skulle komme, fra mediene og privatpersoner, da koronapandemien var et faktum.

Det forteller kommunikasjonsdirektør Christina Rolfheim-Bye om i den siste utgaven av podkasten Tut & Mediekjør.

– Vi har fått avsindig mye innsynsbegjæringer, og hadde ikke noe apparat for det. Vi hadde rutiner, men var ikke forberedt på å få hundrer og tusener begjæringer av typen «all kommunikasjon mellom Helsedirektoratet og FHI i tre måneder», sier Rolfheim-Bye i podkasten.

Avdelingsdirektør Line Vold er blant de FHI-ansatte som selv har vurdert innsynsbegjæringer, ved siden av andre faste oppgaver, forteller kommunikasjonsdirektøren.

Det ble raskt klart at FHI måtte bemanne opp:

– Vi ansatte, satte opp et helt team som bare jobbet med innsynsbegjæringer, og det har vi fortsatt, sier kommunikasjonsdirektøren.

Tidligere har KOM24 omtalt at også kommunikasjonsapparatet i instituttet måtte oppbemannes for å håndtere mediehenvendelser.

Powered by Labrador CMS