FHI har måttet oppbemanne for å håndtere innsynskrav. FHI-direktør Camilla Stoltenberg i forgrunnen.
Foto: Torstein Bøe / NTB
FHI druknet i innsynskrav: Måtte skape egen innsynsgruppe
– Var ikke forberedt.
Folkehelseinstituttet (FHI) var ikke forberedt på det store antallet innsynskrav som skulle komme, fra mediene og privatpersoner, da koronapandemien var et faktum.
Det forteller kommunikasjonsdirektør Christina Rolfheim-Bye om i den siste utgaven av podkasten Tut & Mediekjør.
– Vi har fått avsindig mye innsynsbegjæringer, og hadde ikke noe apparat for det. Vi hadde rutiner, men var ikke forberedt på å få hundrer og tusener begjæringer av typen «all kommunikasjon mellom Helsedirektoratet og FHI i tre måneder», sier Rolfheim-Bye i podkasten.
Avdelingsdirektør Line Vold er blant de FHI-ansatte som selv har vurdert innsynsbegjæringer, ved siden av andre faste oppgaver, forteller kommunikasjonsdirektøren.
Det ble raskt klart at FHI måtte bemanne opp:
– Vi ansatte, satte opp et helt team som bare jobbet med innsynsbegjæringer, og det har vi fortsatt, sier kommunikasjonsdirektøren.
Tidligere har KOM24 omtalt at også kommunikasjonsapparatet i instituttet måtte oppbemannes for å håndtere mediehenvendelser.