Google endrer annonsebruken i et forsøk på å forbedre brukernes personvern, ifølge selskapet.

Google endrer sitt annonsesystem

Skal målrette annonser uten bruk av såkalte «cookies».

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Google skal ikke lenger selge annonser basert på teknologi som sporer brukernes nettbruk, opplyser selskapet.

De planlegger isteden å ta i bruk et nytt system for målrettede annonser uten bruk av såkalte «cookies».

Målet er å forbedre personvernet, samtidig som annonsørene skal nå ut med sine budskap, opplyser selskapet.

Det nye systemet vil bli testet på nettleseren Chrome i løpet av mars.

– Dersom digital annonsering ikke utvikler seg i tråd med brukernes stadig økte bekymringer over deres personvern og hvordan deres personlige identitet blir forvaltet, risikerer vi det frie og åpne internettets fremtid, sier produktleder David Temkin, ifølge The Wall Street Journal.

Powered by Labrador CMS