Antall abonnenter øker i rekordfart for New York Times. Ved utgangen av april passerte mediehuset seks millioner abonnenter.

New York Times har nå passert seks millioner abonnenter

Men sliter med annonseinntektene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I løpet av årets første kvartal fikk New York Times (NYT) 587.000 nye abonnenter. Av disse var 468.000 abonnenter på «hovedproduktet» - som er nyheter fra hele verden, mens 119.000 tegnet abonnement på kryssordtjenesten, matsatsing Cooking eller et av de andre tilleggsproduktene.

Legger vi til nye abonnenter som har kommet til i april, har NYT til sammen seks millioner abonnenter fordelt på fem millioner digitale og én million på papir, skriver avisen selv.

Mark Thompson, administrerende direktør i New York Times.

På annonsesiden ser det derimot ikke så bra ut. I første kvartal ble annonseinntektene redusert med 15 prosent. De digitale annonseinntektene gikk tilbake med 7,9 prosent, mens annonseinntektene fra papirutgaven falt med 20,9 prosent.

Den pågående koronaepidemien er en viktig årsak til fallet.

Og verre skal det bli, ifølge administrerende direktør Mark Thompson. Han spår at annonseinntektene vil falle med så mye som 55 prosent i andre kvartal.

– Vi tror likevel at selskapet vil komme ut av denne globale krisen med en særegen og verdifull reklameinntektsstrøm, sier han til egen avis.

Thompson påpeker videre at når det gjelder digitale abonnementstinntekter, er NYT nå det klart største og mest suksessrike mediehuset i verden.

Powered by Labrador CMS