Åtte prosent daglig dekning betyr at 326.000 personer hører på radio på ulike digitale plattformer en gjennomsnittsdag i Norge. Det er beregnet at 847.000 personer hver uke lytter på digital radio, det vil si 20,8 prosent av den samlede, ukentlige radiolyttingen. Tallene er oppgitt i Kulturdepartementets stortingsmelding «Digitalisering av radiomediet», som ble presentert fredag.
Den digitale lyttingen i Norge foregår via DAB (Digital Audio Broadcasting), digitalt bakkesendt fjernsyn og ulike former for nettbasert lytting. Ifølge stortingsmeldingen kan DAB-nettet kombineres med den mer moderne DAB+-standarden, som blant it-næringens interesseorganisasjon IKT Norge har kjempet for.
18 prosent har DAB-radio
18 prosent av den voksne befolkningen (over 18 år) her i landet oppgir at de eier en DAB-radio. Det framgår av Radioutstyrsundersøkelsen 2010, som TNS Gallup gjennomførte for radiokanalene og Digitalradio Norge i desember. Noen få har DAB-radio i bilen eller som lommeapparat.
Hvert år blir det ifølge den ferske stortingsmeldingen solgt mellom 700.000 og 800.000 radioapparater i Norge. Elektronikkbransjens salgsstatistikk for forbrukerelektronikk viser at det ble solgt 66.000 DAB-radioer i 2009 og 81.000 i 2010. Nesten tre av fire lyttere svarer i TNS-undersøkelsen at det er svært sannsynlig eller sannsynlig at de vil erstatte FM-mottakere med digitalradio, dersom FM-nettet stenges.
Ifølge TNS Gallup-undersøkelsen hører 38 prosent av dagens lyttere radio ved hjelp av streaming på PC eller Mac. Sju prosent har tilgang til en wifi-radio, det vil si et apparat som kobler seg trådløst til internett og spiller av radiosendinger via nettet.
Åtte prosent av den voksne befolkningen oppgir at de har lastet radioapplikasjoner ned på sine mobiltelefoner.
Først ute
Storbritannia var først ute i verden med å introdusere det digitale DAB-nettet, midt på 1990-tallet. Myndighetene på øyriket ønsker å slukke FM-nettet i 2015, under samme hovedforutsetninger som det norske Kulturdepartementet nå foreslår:
* At mer enn femti prosent av den voksne befolkningen er over på digitale radioalternativer, det vil si at FM-apparatene er i mindretall.
* At en bred nasjonal og lokal dekningsgrad for DAB, nær den for dagens FM-nett, foreligger.
Både i Norge og Storbritannia legges det opp til FM vil være tilgjengelig for mindre lokale radiokanaler så lenge det er behov for det, også etter slukkedatoen.
Vokser kraftig
Den digitale radiolyttingen vokser i Storbritannia, med DAB-apparater i førersetet. I fjerde kvartal 2010 hadde 44,7 prosent av radiolytterne over 15 år tilgang via ulike digitale mottakere. Veksten i antall digitale lyttetimer var på 26,9 prosent, sammenlignet med samme periode i 2009. 25 prosent av radiolyttingen skjer nå via digitale mottakere.
Dette viser offisielle lyttertall fra Radio Joint Audience Research (RAJAR). DAB-radioer er størst innen digital lytting, med 63,2 prosent av antall digitale lyttetimer, fulgt av radio via digital-TV (17,1 prosent) og internett (12,2 prosent).
Antallet DAB-eiere var oppe i 18,5 millioner, som utgjør 35,8 prosent av den voksne befolkningen. Antallet personer med en eller flere DAB-radioer i husstanden økte med 8,2 prosent fra fjerde kvartal 2009 til samme periode i 2010.
13,3 prosent av den voksne befolkningen i Storbritannia lyttet til radio ved hjelp av mobiltelefonene sine i fjerde kvartal 2010.
2,2 millioner har radioapp
En annen fersk RAJAR-undersøkelse, med tall fra november 2010, viser at 2,2 millioner smarttelefon-eiere i Storbritannia har lastet ned en radioapplikasjon. Dette innebærer en formidabel økning på 57,1 prosent siden juni i fjor, da 1,4 millioner hadde installert en radioapp på sine smarttelefoner.
Andelen voksne med radioapplikasjon på sine mobiltelefoner utgjør 4,3 prosent av befolkningen i Storbritannia.
I alt 6,6 millioner briter over 15 år har en eller annen gang lyttet på radio ved hjelp av mobiltelefon. Av dem velger 53 prosent forhåndsinnstilte FM-stasjoner og 16 prosent en applikasjon for en bestemt radiostasjon. Drøyt fire av ti applikasjonsbrukere oppgir at de lytter minst én gang i uka.
32 prosent av voksne radiolyttere oppgir at de lytter til radio via internett. Kun to prosent svarer at de eier en trådløs wifi-radio.