Gard Steiro sier lesertallene for første kvartal i fjor var ekstreme, og at tallene i 2022 har vært gode.
Gard Steiro sier lesertallene for første kvartal i fjor var ekstreme, og at tallene i 2022 har vært gode.

Lesertall fra MBL:

Lavere lesertall for VG:
– Ned fra rekordhøyt nivå

Hadde en vanvittig start på året i fjor, sier Gard Steiro.

Publisert Sist oppdatert

De digitale lesertallene for første kvartal 2022 ble offentliggjort mandag, og viser blant annet et fall i VGs lesertall sammenlignet med første kvartal i fjor.

I første kvartal i år hadde VG i gjennomsnitt 2.073.894 daglige lesere, mens tallene for samme periode i fjor lå på 2.163.710. Det er et fall på rundt 4 prosent, selv om VG ikke er i nærheten av å miste topplasseringen på leserlista.

Ifølge ansvarlig redaktør Gard Steiro er årsaken til fallet at lesertallene i starten av 2021 var rekordhøye.

– Det går ned fra et rekordhøyt nivå. I januar i fjor hadde vi en helt vanvittig start på året. Vi hadde både pandemi og Gjerdrum-katastrofen samtidig. Det var en trafikkmåned som var helt ekstrem. Første kvartal i år har egentlig vært et godt kvartal, sier Steiro til Journalisten.

Har ikke mistet posisjon

Krigen i Ukraina har gjort at VG har hatt mye trafikk i februar og mars i år, men ifølge Steiro ser det ut til å være en liten utflating i leselysten blant VGs lesere.

– Veldig mange leser mye om Ukraina, men vi ser at en del ikke følger det like tett lenger. Men vi skal fortsatt dekke krigen godt.

Slik Steiro ser det, er fallet fra første kvartal i fjor til første kvartal i år et resultat av naturlige svingninger og en ekstrem januar måned i 2021.

– Vi har ikke mistet noen posisjon, og det er ganske normalt at store, dramatiske nyhetshendelser gir VG litt høyere trafikk.

Dagbladet-jubel

Sammenlignet med samme periode i fjor er Dagbladet vinneren, som omtalt hos Journalisten tidligere mandag.

I løpet av det siste året har Dagbladet fått 96.390 flere daglige digitale lesere. Den gjennomsnittlige daglige dekningen hos Dagbladet økte med 7,7 prosent sammenlignet med fjoråret, til 1.341.000 daglige digitale lesere.

Prosentmessig er det et annet Aller-selskap som har størst grunn til jubel: Se og Hør har 34 prosent økning i digitale lesere fra første kvartal 2021 til første kvartal i år, som omtalt av Kampanje mandag.

Powered by Labrador CMS