Anne Aasheim. Foto: Birgit Dannenberg
Aasheim: – Har is i magen
Omleggingen av papirutgaven er ikke kommet helt med på lesertallene.
Dagbladets ansatte måtte se 80.000 lesere forsvinne fra statistikken til TNS Gallup, år målt mot år. Ved utgangen av juli hadde avisen for perioden august 2008 til juli 2009 i snitt 555.000 lesere.
Sjefredaktør Anne Aasheim forteller at hun er likevel glad, for tallene over handler om papiravisen. Tar man med nettavisen leses Dagbladet av 1.322.000 mennesker i løpet av en dag.
Økt oppslutning
– Fra Dagbladets side så er det slik at jeg er veldig glad for at vi makter å øke den totale oppslutningen for våre produkter. Vi har som ambisjon at våre produkter skal sees i sammenheng. Gjøres man det, har vi aldri hatt så stor oppslutning som nå, sier Aasheim.
Dagbladet la i vår om papirutgaven radikalt blant annet ved å legge lederen sist i avisen. Aasheim forteller at endringene ikke kommet helt med i tallene TNS Gallup offentliggjorde på mandag.
– Jeg vil ha is i magen og gi ut daglige gode papirutgaver i fortsettelsen, sier hun. Aasheim forteller at det også er viktig å fortsette med multimediestrategien Dagbladet la opp til tidligere i år.
Søndagen
På søndagene faller gjennomsnittslesingen betraktelig. 45.000, eller mer enn ti prosent, av leserne forsvinner. I perioden ble søndagsutgaven lest av 383.000 personer, til sammenligning ble Aftenposten lest av 554.000 og VG 760.000.
– Søndag er den største utfordringen vi har i dag, det er det ingen tvil om. Og det er avgjørende viktig for en løssalgsavis å være på plass på søndager. Men det er klart at vi må vurdere den i forhold til hva slags produkt vi skal ha på søndager.
Aasheim hevder at Dagbladet fortsatt tjener penger på søndagsavisen, og at det derfor ikke vil være snakk om å legge den ned.