Dag Sørsdahl (innfelt) er toppsjef i Aller Norge. Foto: Glenn Slydal Johansen/Aller Norge
Aller Media dobler driftsresultatet
Papir styrker seg, digitale inntekter ned.
Aller Medias norske virksomhet rapporterer om et driftsresultat på 142,9 millioner kroner av en omsetning på 1,82 milliarder kroner i siste regnskapsår. Mediebedriften som er eid av danske Aller Media har avvikende regnskapsår, og rapporterer nå derfor for 2015/2016.
Driftsresultatet er opp fra 72 millioner kroner i regnskapsåret 2015/2015, da omsetningen var på 1,91 milliarder kroner.
Konsernet melder om en bedret driftsmargin fra 3,8 prosent for ett år siden til 7,8 prosent siste år.
I en pressemelding begrunner konsernet forbedringen med forbedret resultat fra den ordinære driften. Den ble styrket til tross for fortsatt kraftig inntektsnedgang fra tradisjonelle medier, samt at Aller hadde reduserte omstillingskostnader.
– Vi er godt fornøyd med at resultatet øker i en periode med kraftige endringer i bransjen og i av Aller Media. Vi har gjennomført betydelige omstillingstiltak for å møte utviklingen, og vi har lagt grunnlaget for en god digital vekst som vi har sett gode resultater av fra høsten 2016. Vårt arbeid med å transformere Aller Media fra et tradisjonelt ukepresseselskap til et digitalt fokusert medie- og marketingselskap går etter planen. Samarbeidet mellom de ulike forretningsområdene styrkes stadig, noe som gjør Aller Media til et kraftfullt mediehus, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i meldingen.
Nær 80 mill. i omstillingskostnader
Da Aller Media sendte pressemelding om driftsresultatet i fjor, meldte konsernet norske del også om et driftsresultat på rundt 150 millioner kroner: 151,3 millioner kroner for å være nøyaktig. Da ble imidlertid resultatet levert med en note om at det rapporterte driftsresultatet var for omstillingskostnader.
Aller Media brukte altså rundt 79 millioner kroner på kostnader til omstilling og nedbemanning i redaksjonene i regnskapsåret 2014/2015.
Print opp, digitalt ned
For siste regnskapsår melder Aller Media at det særlig er konsernets printvirksomhet som har bidratt til resultatveksten. Både Dagbladet på papir og ukepressevirksomhet trekkes fram.
I motsatt ende har nedgang i det digitale annonsemarkedet rammet Aller Medias digitale inntekter.