Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I ett år fulgte Dagbladet Magasinet Jannicke Granrud (54), som hadde fått konstatert demens. Reportasjen «Reisen inn i demensen» vant i dag prestisjeprisen European Digital Media Award.
– Da saken ble satt i gang, var målet å lage en sak med både overskudd, kjærlighet og nye fortellerteknikker, skriver journalist Trude Lorentzen i en e-post til Journalisten.
Lorentzen laget prosjektet sammen med fotograf og videofotograf Siv Seglem.
– Vi ville lage et journalistisk prosjekt som pløyer inn til kjernen, til store og eksistensielle spørsmål som angår oss alle. For hvordan oppleves virkeligheten fra innsiden av Alzheimer – den vanligste formen for demens? Personer med demens blir som oftest snakket om, ikke med, fortsetter Lorentzen.
Saken vant pris i kategorien «Best in Lifestyle, Sports, Entertainment Website and Mobile Services». Juryen uttaler i pressemeldingen at det er en «fantastisk long-read, som er presentert på en enkel, men sofistikert måte».
– Vi er i denne saken veldig imponerte over og takknemlige for det motet Jannicke viste da hun slapp oss inn og lot hele Norge få ta del i sin reise. Vi tror det kan ha en viktig betydning i forhold til vår felles forståelse av demens, sier Karine Østtveit, redaktør for Dagbladet Pluss og Magasinet.
– Vi er selvfølgelig også veldig stolte av denne prisen. Vi har som mål at Magasinet skal lage fortellinger i verdensklasse. Priser som dette viser at vi på vårt beste får til akkurat det.
Andre vinnere:
Best News Website or Mobile Service: Danske Zetlands nyhetsapp.
Best Paid Content Strategy: Expressen Premium. Den svenske tabloiden gikk fra 0 til 70.000 abonnenter på ett år.
Best in Social Media Engagement: DN Kvinner. Dagens Næringslivs kvinnesatsing.
Best Digital Marketing Campaign for a News Brand: Zetlands medlemmer rekrutterer medlemmer-kampanje.
Best Use of Online Video: VGTV for Tindersvindleren.
Best Data Visualisation: BBCs How much warmer is your city?