NRK nest størst i ny måling

TNS Gallups nye nettpanel på plass, og NRK fosser fram.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den nye nettmålingen Norsk InternettPanel fra TNS Gallup og MBL ble lansert i dag. Mens man på den tradisjonelle topplisten måler unike brukere gjennom IP-adresser på topplisten, består denne målingen av et leserpanel. I dette panelet forholder man seg til brukere over tolv år, ikke så ulikt det nasjonale tv-universet.

Listen fra TNS viser, kanskje ikke overraskende, at VG Nett er landets største med et snitt på 916.000 daglige brukere i juli. Det gir nettstedet en markedsandel på 25,9 prosent i nettuniverset over tolv år.

Finn, MSN og NRK

Mer overraskende er det kanskje at NRK, og da trolig med hjelp fra YR, har fosset opp på andreplassen blant landets største nettsted. NRK har i juli trukket til seg hver fjerde nettbruker over tolv år, noe som tilsvarer et snitt på 737.000 brukere. Det er også foran MSNs portal i Norge – markedsandel på 17 prosent og 600.000 brukere, som vanligvis ligger på andreplassen på topplisten.

Også foran Finn.no

NRK har vært foran Dagbladet før på topplisten, men de har vært langt fra å passere rubrikkjempen Finn. I leserpanelet har NRK klart dette. Finn samlet har en markedsandel på 12,7 prosent og 591.000 brukere.

Blant de tre neste nettavisene har Dagbladet en markedsandel på 16,8 prosent, Aftenposten 9,3 prosent og Nettavisen åtte prosent. Sistnevnte marginalt foran sin tidligere «lillesøster på nett» TV2.no som har 7,8 prosent, hvilket innebærer et skille på 9000 brukere.

Se hele listen til TNS Gallups InternettPanel her.

Powered by Labrador CMS