Peder Ottosen. Frode Hansen og Kristoffer Egeberg. Foto:Kathrine Geard
Peder Ottosen. Frode Hansen og Kristoffer Egeberg. Foto:Kathrine Geard

Dagbladets valgløft

Alltid på lyder Dagbladets nye slagord. I valgkampen går DBTV live hver dag fra gressplenen foran Stortinget.

 

 - For 15 år siden var vi en papiravis. Mange av oss jobbet i Dagbladet også da. Nå står vi her  foran Stortinget og lager en type storproduksjon, med livepublisering på flere plattformer. Det er fantastisk spennende og gøy, sier Kristoffer Egeberg.  For tida produsent for avisas store valgprosjekt.

Se bildeserie nederst i artikkelen.

Forbilde

 Egeberg forteller at de er inspirert av svenske Expressen, som hadde et tilsvarende valgstudio i det svenske valget.

 - Vi så det og tenkte at det kunne vi også få til. Vi ville bare ha det enda kulere, og med mer innhold. 

Planleggingen startet for flere måneder siden og nå råder de grunnen aleine på gresset foran Stortinget. Fra valgboden med tilhørende utendørs studio går Dagbladet live hver dag mellom klokka 10 og 15.

- Vi lager web-tv, men går  live i tekst også. Bilderegien foregår i havnelageret, sier Egeberg.

Flere timer

Det starter med valgmorgen, der siste døgn oppsummeres, og  fortsetter med duell mellom utvalgte politikere, intervjuer med eksperter, kulturprofiler og samfunnsdebattanter. På ettermiddagen følger ytterligere intervjuer og debatter. Men høydepunktet er nok midt på dagen når valgboden får besøk av en partileder. Da er det først partilederappell etterfulgt av partiledergrilling, før tilhørere  kan stille spørsmål direkte til politikerne.  Mandag samlet statsminister Jens Stoltenberg flere hundre tilhørere, ifølge Dagblad-gjengen. I dag er det Frp-leder Siv Jensens tur til å svare for seg.

- Det er vår største satsing noensinne og et kjempeløft for oss, sier redaksjonssjef i DBTV, Peder Ottosen.

God respons

-  Han er programleder i Valgmorgen sammen med Martine Aurdal, og også den som sørger for at folk får stilt spørsmål etter partiledergrillingen. Som utføres av nevnte Aurdal og politisk redaktør Marie Simonsen.

-  Responsen har vært strålende. Både publikum, politikere og alle involverte er positive til det vi har fått til.  Vi lager jo noe annet enn vanlig lineært tv, sier Ottosen, som peker på at valgdekningen er rett i kjernen av avisas samfunnsoppdrag.

-  Derfor er det helt naturlig med en slik satsing på en valgkamp der vi kan stå overfor et historisk veiskille i politikken.

Egeberg legger til at dette ikke er noe Dagbladet tjener penger på. - Men vi ønsker å drive folkeopplysning samtidig som vi syr sammen ulike plattformer og møter publikum der de er.

Temperatur

Partilederne har ikke vært vanskelig å be. Alle har takket ja og er gjerne tilstede opp til to timer .

- Vi er stolte av det vi har fått til. Da Stoltenberg var her  ble det også ordentlig temperatur etter sending.  Mange deltok engasjert i en skikkelig politisk meningsutveksling.

Frode Hansen, som har hovedansvaret for Dagbladets valgdekning, sier at det overordnede målet er å bringe politikerne ut til folk.

-  Her kan vanlige folk møte politikere ansikt til ansikt  og stille dem viktige spørsmål. Vi i Dagbladet er kjent for å være innovative og hva var vel da mer naturlig enn å bygge en valgbod, sier han.

Hittil har det meste gått som smurt. Det største problemet har vært det fine været og den sterke sola. Mye vann og telttak over programlederne ble løsningen.