Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum mener journalister settes i en skvis når de skal intervjue sjefen om lesertallene uten å få stille de kritiske spørsmålene. Foto: Birgit Dannenberg

- Vanskelig å intervjue sjefen

Kjersti Løken Stavrum er bekymret over medienes dekning av egne lesertall

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De aller fleste medier fremstilte seg selv som vinnere i artikler som jublende ligner tekstreklame for eget medie.

– Journalistene settes i en vanskelig situasjon når de må bruke by-linen til det som egentlig er reklame, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i presseforbundet

Gladmelding

Løken Stavrum har full forståelse for at mediene ønsker å vise hvor populære de er. Og at lesertallene på mange måter fungerer som valuta for enkelte mediehus.

– I sin natur er dette gladmeldinger om hvor godt det går. Der oftest enkilde- eller flerekildesaker fra samme ståsted. Den er likevel presentert som all annen kritisk og uavhengig journalistikk i avisen. Det ville derfor vært mer fair om sjefen skrev selv.

Hun foreslår eventuelt at artiklene kan stå uten byline eller kun være underskrevet «redaksjonen».

Uproblematisk

Ansvarlig redaktør John Arne Markussen i Dagbladet deler ikke Kjersti Løken Stavrums bekymring.  Han ser ikke noe problematisk ved lesertallsdekningen.

– Det er helt vanlig at vi dekker våre egne tall. Mange mener det er egenpromotering, og det er det jo. Men mediebransjen er i stor endring. Tallene denne gang viser nettopp det, og det har i seg selv nyhetens interesse. I tillegg til å intervjue våre egne, bringer vi også inn andre stemmer og vurderinger for å kommentere utviklingen.

Han spør retorisk om hvem de ellers skulle overlate dekningen til. Og svarer selv at det ville være påfallende jomfrunalsk å tro at det med de eierskapsstrukturene som finnes i dag ville være andre som vil dekke Dagbladet.  

–  Vi passer på å dele det vi mener er positive nyheter om oss selv. Det er vanlig, og alle gjør det.

 Sjefredaktør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten er helt enig

Det er ikke problematisk å referere og gjengi en enkel undersøkelse.  Det kan ofte være vanskelig å dekke seg selv i mange andre sammenhenger, men her ser vi ikke at det er et problem. Det er noe alle gjør, selv om det ikke egentlig er noe argument.

Gavepakke

Medienes egendekning på lesertallsdagen mener hun også at kan  fremstå noe underlig for lesere som orienterer seg i flere medier.

– Dekningen er en gavepakke til alle med et skråblikk på mediene.

Et knippe twittermeldinger illustrerer problematikken:

– Likheten mellom i dag og dagen etter valget? Jo, ALLE er fornøyde med resultatene. Er jo ikke riktig. #lesertall, skriver sjef for leserinvolvering og sosiale medier i VG, Øyvind Solstad 

Ansvarlig redaktør i RUSHPRINT, filmkritiker/kommentator i Aftenposten og programleder Kjetil Lismoen sier det slik: «Dagspressen overgår de politiske partiene i å omdefinere tilbakegang til en slags seier.»

Øyvind Holen, D2 journalist og mannen bak satiresiden Jævla Bra Byline kommenterer tørt fra egen twitterkonto:  Alle er vinnere!  Bylinesiden hans forlystet seg i jubelbilder fra hele landet.

Powered by Labrador CMS