Jan Thoresen. Foto: Terje I. Olsson
Jan Thoresen. Foto: Terje I. Olsson

– Dagbladets tv-program ulovlig i 1998

Viser opphavsrett i endring, mener tidligere redaksjonssjef.

Publisert   Sist oppdatert

Jan Thoresen, tidligere redaksjonssjef utvikling i DB Medialab, skryter i bloggen sin på Klikk.no av det nye tv-programmet til Dagbladet.no. Samtidig peker Thoresen på at løsningen med å vise terningkast fra andre medier, ble stemplet ulovlig i retten for 11 år siden.

Thoresen forteller om da Dagbladet ved Harald Stanghelle, VG ved Bernt Olufsen og Aftenposten ved Einar Hanseid gikk til søksmål mot Nettavisens bruk av deres filmterninger.

– Oslo byrett kom til at Nettavisen hadde brutt opphavsretten å ila Nettavisen erstatning og saksomkostninger på til sammen 400.000 kroner. Kjennelsen ble anket, men anken ble avbrutt av et fortrolig forlik.

(For ordens skyld: Helge Øgrim er tidligere kollega av Thoresen i Dagbladet.no)