Nye Dagbladet.no fra 19. januar 2009.
Dagbladet.no svøpt i ny drakt
Nå skal titlene fange oppmerksomheten. Enda mer enn før.
Norske nettaviser legger om forsidene sine av og til. For to uker siden gjorde Nettavisen det, nå er det Dagbladet som har endret på salgsplakaten sin.
DB Medialab har gjennomført endringen av forsiden blant annet fordi de følte at den ikke «skrek» nok til leseren. Folkene bak nettavisen ville ha større variasjon på forsiden, med bilder og med titler – det gjør den derimot nå, skal vi tro leserne.
«For store titler»
– Får litt følelsen av at dere roper til meg med den nye db.no-fronten. Slitsomt! For store titler, tror jeg, sier IJs Ingeborg Volan på Twitter.
– Skjønner noen overskrifter skal være større enn andre, men alle bør tones ned litt. Når en overskrift nesten dekker hele skjermbredden blir det vondt å lese (og mye mindre oversiktlig), skriver Gunnar på Dagbladets sider.
ArneBjarne derimot er veldig fornøyd: – Stå på Jon, dere flinke!
Mer variasjon
Det nye systemet, som heter Labrador og er utviklet av DB Medialab, gjør det mulig for desken å se hvordan forsiden blir samtidig som de redigerer den. Dermed står blant andre Jon Reidar Hammerfjeld friere til å endre på uttrykket.
Blant annet kan font og punktstørrelsen på titlene variere, og ikke minst størrelsen på bildene.
– Vi ønsker mer variasjon på forsiden, fordi variasjon gjør at siden ofte vil virke mer oppdatert. Akkurat som at papiravisene ikke tegner forsiden likt hver dag, sier Hammerfjeld.
Bedre leseropplevelse
Det er to år siden sist Dagbladet fornyet seg, da så nettsiden slik ut. For sju år siden så den slik ut.
Hammerfjeld forteller at han ikke forventer at leserne vil kaste seg hengivent over det nye designet med det første, og at det var ventet. Han forklarer at det uansett vil bli en bedre leseropplevelse.
– Siden blir mer prioritert. Skjer det flere store nyhetssaker samtidig, har vi nå layout til å vise dem for leserne.