HÅPER PÅ OPPTUR: Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg ser lysere på utsiktene for NHSTs tapsprosjekter. Foto: Kathrine Geard
HÅPER PÅ OPPTUR: Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg ser lysere på utsiktene for NHSTs tapsprosjekter. Foto: Kathrine Geard

–DN var ikke god nok

Men nå er konsernsjef Gunnar Bjørkavåg fornøyd med avisa og mer optimistisk på vegne av NHSTs tapsprosjekter. 

– Vi er fortsatt ikke inne på tørt land, sier Bjørkavåg, som møter kritikk fra lederen av redaksjonsklubben i Dagens Næringsliv, Åsne Haugli.

I et intervju med Journalisten betegner Haugli NHSTs langvarige satsing på sine tapsbringende datterselskaper som “absurd” og “demotiverende”. Det er i hovedsak DNs årlige overskudd som har satt NHST i stand til å holde de øvrige satsingene flytende.

Avviser årelating

Bjørkavåg avviser at det har vært snakk om en årelating eller melking av DN for å satse på andre prosjekter. Han argumenterer med at NHST mest av alt har satset på DN.

– Avisa har langt flere journalister, abonnenter og lesere enn da jeg startet i jobben som konsernsjef i 2000. Jeg er meget godt fornøyd med DNs utvikling.

NHST-sjefen forteller at DN hadde en driftsmargin på nesten 25 prosent i 2000.

– Det var selvsagt bra, men ikke bæredyktig for framtiden. Produktet var ikke godt nok og Finansavisen tok mye innpå. Vi ble enige om at avisa måtte trappe kraftig opp for å være konkurransedyktig i det nye årtusenet. Siden den gang er DNs kostnader bygget opp fra i underkant av 400 millioner kroner til rundt 700 millioner i året. Det er vel ingen avis i Vest-Europa det realtivt sett er blitt satset så mye på i disse årene?

Kåre Valebrokk forlot DN-skuta i 1999 etter 14 år ved roret. Opplaget var da økt til 69.346 daglige eksemplarer, fra 22.731 i 1986.

– Manglet bredde

– Men du var altså ikke fornøyd med kvaliteten på DN da du ble konsernsjef?

– Nei, jeg var bekymret for kvaliteten og for mangelen på bredde. Begge deler er blitt mye bedre, blant annet gjennom satsingen Gazellene, D2-bilaget og forbruker- og livsstilstoff. Men det er også satset videre på DNs kjerneområder, sier Bjørkavåg.

Han viser til at DN i fjor hadde en driftsmargin på drøyt 11 prosent, mens søsterbladene Dagens Industri i Sverige og Børsen i Danmark lå på henholdsvis 20 og 15 prosent.

Store tap i årevis

NHST-konsernet har satset stort på aviser og nettsteder innenfor shipping, olje og gass, sjømat og fornybar energi. Samlet har problemselskapene Recharge, Smartcom, Europower og Nautical Charts tapt over 100 millioner kroner bare siden 2010.

Recharge, en global nyhetsavis innen fornybar energi, er NHSTs største pengesluk. Fra starten i 2008 og fram til utløpet av 2012 gikk selskapet med et samlet underskudd før skatt på 76,6 millioner kroner.
Europower, Smartcom og NHST Events har også tappet NHSTs kasse. I perioden 2010 til 2012 tapte de tre selskapene samlet 42,0 millioner kroner.

Økende problemer

Smartcom endte opp med et driftsunderskudd på ti millioner kroner i 2013, av en omsetning på 15 millioner. For åtte-ti år siden drev selskapet med overskudd, men det kom seg aldri på plussiden etter finanskrisen. Totalt i 15-årsperioden 1998 til 2012 er Smartscoms bunnlinje negativ med 21,6 millioner.

Også forretningsområdet Nautical Charts har opplevd økende problemer de siste årene. Resultat før skatt falt kraftig til minus 12,2 millioner i fjor.

Europower gikk i tilnærmet balanse i 2013. Tradewinds, Upstream og Intrafish har vist seg å være lønnsomme satsinger over tid, men leverte samlet sett langt svakere resultater i fjor.

Har ikke gitt opp

– I årsrapporten for 2012 skrev du: “Vi anser de fleste (prosjektene, red.anm.) som vellykkede basert på investering versus salgsverdi, men det gjenstår å se om vi lykkes med Recharge og Smartcom.” Er du nærmere en konklusjon nå på hvor lenge NHST skal satse på disse tapsprosjektene?

– Vi har ikke gitt opp Recharge og Smartcom. Vi fikk til mye i 2013, men vi er ikke inne på tørt land og jeg vet fortsatt ikke om vi vil lykkes. Recharge doblet antallet abonnenter i 2013, etter at vi la om fra ukeavis til månedsmagasin og flyttet nyhetsdekningen over til digitale kanaler. Det er nettvirksomheten som nå drar opp resultatene. Vi har inngått store kontrakter med betydelige kunder.

Bjørkavåg poengterer at konsernstyret foretar selvstendige businessvurderinger for nye satsinger.

 – Vi baserer oss ikke på at vi har penger fra DN til å bruke. Prosjektene våre er egne aksjeselskaper og vi kunne ha lånefinansiert dem, foretatt emisjoner, funnet partnere eller andre finansieringsformer. Men vi har ikke lånt penger og satt oss i gjeld.

Tror på bedring

Konsernsjefen har tro på at alle de andre selskapene til NHST vil gå i pluss i 2014, inkludert Nautical Charts og NHST Events.

– Jeg har intensjoner om at resultatkritikken blir mildere på samme tid neste år. Virksomheter som Mynewsdesk går allerede godt. Totalt var 2013 utvilsomt klart svakere enn vi planla. Men vi har tatt mange grep for å styrke oss, blant annet ved å satse på nye månedsmagasiner. Det er i stor grad månedsmagasinene som har dratt opp kostnadene, men nå får vi fordelen av økt annonsesalg der. Samtidig har vi tatt kostnadene i Smartcom og Nautisk kraftig ned gjennom restrukturering og nedbemanning. Dette får helårseffekt i 2014, sier Bjørkavåg.