NHST har kjøpt alle aksjene i Fiskeribladet fra Norges Råfisklag. Foto: Roger Aarli-Grøndalen

Dagens Næringsliv-eier kjøper alle aksjene i Fiskeribladet

Redaktør fornøyd med å få én eier.

Publisert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NHST Media Group kjøper alle aksjene i Fiskeribladet fra Norges Råfisklag, og vil styrke sjømatsatsingen i Norge, skriver selskapet i en pressemelding.

– Dette er et ledd i vår strategi om å vokse videre som det viktigste mediehuset for den norske sjømatnæringen, sier konsernsjef i NHST Media Group, Hege Yli Melhus Ask, ifølge pressemeldingen.

Fiskeribladet har hovedkontor i Bergen, men har journalister langs hele kysten. Avisen har 28 ansatte, og omsatte i 2017 for 42,7 millioner kroner med et opplag på 7500. De ferskeste lesertallene viser en vekst på 16,5 prosent, til 20.100 lesere pr. dag i 2019, skriver NHST.

– NHST har allerede en sterk posisjon innenfor norsk og internasjonal fiskeri- og sjømatindustri gjennom Fiskeribladet, Intrafish.no, Intrafish.com og nyopprettede Tekfisk.no. Gjennom fullt eierskap i Fiskeribladet kan vi bedre levere på våre vekstambisjoner, sier Trond Sundnes, administrerende direktør i NHST Global Publications.

Fiskeribladet har frem til nå vært eid av NHST (66,6 prosent) og Norges Råfisklag (33,4 prosent). Eierskapet har vært delt etter at de to avisene Fiskeribladet og Fiskaren ble fusjonert i 2008. I de påfølgende åtte årene het avisen FiskeribladetFiskaren, men tok navnet Fiskeribladet i 2017.

– Jeg er imponert over den omfattende digitale transformasjonen Fiskeribladet har gjennomført de siste to årene. Vi skal være Norges viktigste, mest relevante og synlige leverandør av nyheter og innhold om sjømatnæringen, sier Trond Sundnes.

Fiskeribladet vil fortsatt eksistere som et eget aksjeselskap, eid av NHST Global Publications.

– Vi er svært fornøyde med at NHST tar hjem hele Fiskeribladet. Det viser at konsernet tror på oss som den viktigste leverandøren av sjømatnyheter, sier ansvarlig redaktør Øystein Hage i Fiskeribladet.

Han forteller videre at 2019 så langt har vært et trafikkmessig sterkt år for fiskeribladet.no.

– I mai 2019 hadde nettutgaven 150.000 unike brukere per måned. Det er en vekst på 88 prosent siden mai 2018. Trafikken har økt måned fra måned gjennom hele 2019.

Powered by Labrador CMS