Featureredaktør Gry Egenes tok imot prisen på vegne av Dagens Næringsliv. Foto: Kathrine Geard

Best i landet

BERGEN (Journalisten): Dagens Næringsliv, TV 2 Sumo og Rom 123 er årets medier i Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

“En journalistikk som stadig overrasker og provoserer, og den henger sin uavhengige fane svært høyt. En avis som også rent visuelt har fulgt med i tiden, og som ikke er redd for å trå til med de lange, dyptpløyende sakene som presenteres på en forbilledlig måte”.

Dette er juryens flatterende omtale av DN, som gikk til topps som Årets avis under utdelingen av Årets Mediepriser onsdag kveld. Det årlige prisdrysset over norske medier finner sted under Nordiske Mediedager, som arrangeres i Bergen 11. til 13. mai.

– Det er utrolig hyggelig å kunne dele denne prisen med alle mine utrolig dyktige kolleger i Dagens Næringsliv. Jeg vil også takke eierne våre. De har vist at dyr, komplisert og risikofylt journalistikk kan skape en lønnsom avis, sa featureredaktør Gry Egenes fra scenen.

Mediebedriftenes Landsforening inviterer årlig alle norske aviser, magasiner, ukeblader, nettaviser, web-TV og lokale TV-stasjoner til å sende inn bidrag. I år ble 27 medier  premiert.

Sin andre pris

DN mottok den aller første Årets avis-prisen som ble delt ut, det skjedde i 2002. Bergens Tidende har dominert kåringen på hjemmebane de siste årene, ved å hente hjem den gjeve utmerkelsen både i 2007, 2009 og 2010.

Juryen framhever at DN har appell langt utover sin primærmålgruppe. Nisjeavisa var en av opplagsvinnerne i sin kategori og en av de få med framgang også i 2010, slik den har vært gjennom mange år.

“Årets Avis gir dessuten ut et magasin som er gjennomført ned til den minste detalj: Det er også stilrent gjennomført og med den nødvendige evnen til å overraske. Kort og godt et must og en estetisk nytelse”, uttaler juryen.

DN kan også glede seg over at at D2 ble tildelt gull i kategorien for avismagasiner (se under).

Trendsetter

Rom 123 er Årets magasin og beskrives som en trendsetter innen sitt felt. Månedsmagasinet har ifølge juryen utvidet en sjanger som tidligere har vært forbeholdt de smale leserne, og satt en standard som er mer tilpasset folk flest enn andre. I 2010 kunne Rom 123 glede seg over å status som opplagsvinner i sin kategori.

“Bladet er usnobbete og lekkert på samme tid, med mye godt lesestoff uten å virke overlesset og mange gode tips for lesere som liker å gjøre ting selv”, heter det fra juryen.

Nett-topp

TV 2 Sumo (TV2sumo.no) kan smykke seg med tittelen som Årets nettsted. TV 2 har skapt en betaltjeneste på nett som har vakt internasjonal oppsikt.

“De har utviklet en tjeneste som gir brukerne tilgang til eksklusivt og godt innhold på en forbilledlig måte. Vinneren har tatt utviklingen på alvor og sørger for at innholdet er enkelt tilgjengelig på flere ulike plattformer”, lyder juryens ros.

Mange vinnere

Her kan du se de øvrige vinnerne og lese juryens begrunnelser:

ÅRETS MEDIEPRISER NETT/MOBIL/WEB-TV

Årets lokale nyhetsnettsted: www.glomdalen.no. Juryens begrunnelse: Årets lokale nettsted er et omfangsrikt og vitalt nettsted.

Årets nasjonale nyhetsnettsted: www.dagbladet.no. Juryens begrunnelse: Et innovativt nyhetsnettsted, som har vært tidlig ute med løsninger som i dag er vanlig hos de fleste andre nyhetsnettsteder.

Årets nisjenettsted: www.klikk.no. Juryens begrunnelse: Årets nisjenettsted er et komplett forbrukernettsted. Hvert av temaområdene er for seg selv fullverdige nisjenettsider.

Årets innovasjon: Nordlys, ipad app. Juryens begrunnelse: Vinneren lanserte på slutten av 2010 en elegant og brukervennlig Ipad-utgave.

Årets mobile nettsted: m.klikk.no. Juryens begrunnelse: Dette er et rent, ryddig og oversiktlig nettsted, som har evnet å ivareta magasinfølelsen vi kjenner fra webutgaven også på mobilen.

Årets nyhetssak for web-TV/lokal-TV: “Skuddene som truer en hel næring” – Adresseavisen. Juryens begrunnelse: Adresseavisen Adressas journalister graver og finner gull. Her brukes alle kanaler for det de er verdt.

Årets reportasje for web-TV/lokal-TV: “Størst av alt er kjærligheten” – VGTV. Juryens begrunnelse: En sterk historie fortalt på en verdig måte. Dette treffer rett i hjertet.

Årets programserie for web-TV/lokal-TV: “Side by side 2.0” – VGTV. Juryens begrunnelse: VGTV åpner et ellers smalt interessefelt for et bredt publikum på en spennende måte.

ÅRETS MEDIEPRISER UKEBLAD/MAGASIN

Årets magasinfoto: “Ballettgutt” – Foreldre og Barn. Juryens begrunnelse: Vakkert! Estetisk, delikat og sårt på samme tid, dette treffer deg rett i hjertet.

Årets feature/kultursider: “Treholt for dummies” – ALFA. Juryens begrunnelse: Solid, gjennomført og grundig journalistisk arbeid. Løst på en annerledes og tabloid måte.

 Årets forside: Kampanje nr. 5/2010. Juryens begrunnelse: Et cover med klar stoppeffekt. Dette er annerledes og skiller seg ut.

Årets forbrukersak: “Orkesterplass” – Autofil. Juryens begrunnelse: Forbrukerjournalistikk med ny vri. En solid og grundig biltest som er løst på en original, humoristisk og gjennomført måte.

Årets nyskapning: ALFA. Juryens begrunnelse: Frisk satsing som umiddelbart satte dagsorden for hele den norske presse.

ÅRETS MEDIEPRISER AVIS

Forbrukerside

Gull: “Her er bergensklubbene” – Bergens Tidende. Juryens begrunnelse: Med gitaren som et visuelt hjerte hvor kartet er sømløst integrert får forbrukerne en oversiktelig og grundig innføring til de hotteste klubbene i Bergen.

Sølv: “Småkongedømme” – Dagbladet Magasinet. Juryens begrunnelse: Alle som har barn kjenner seg igjen i illustrasjonen av en sinnatagg i pysjamas.

Bronse: “Ja, vi elskar denne rumpa” – Bergens Tidende. Juryens begrunnelse: Denne siden treffer deg som et velfortjent spark bak.

Forsider

Gull: “3-2 e.e.o” - Adresseavisen. Juryens begrunnelse: Ord blir fattige akkurat som det ble på Adresseavisen-desken etter at Rosenborg gikk på et sjokktap mot Follo i cupen.

Nyhetsside

Gull: “Skrue” er ute - VG. Juryens begrunnelse: Nyhetsformidling og VG på sitt aller beste. Grundig journalistikk utløser et fantastisk bilde.

Sølv: “Ap-skuta søkk i Hardanger” - Hordaland. Juryens begrunnelse: Strålende formidling av en av Norges viktigste saker, særlig ved den elegante detaljen hvor ingressen blir brukt som luftspenn.

Bronse: “Flått” - Vårt Land. Juryens begrunnelse: Vårt Land snur flått-problematikken på hodet og setter rikspressen på plass med et fantastisk flått visuelt grep.

Magasin

Gull: D2 Dagens Næringsliv. Juryens begrunnelse: Dagens Næringsliv gir leserne et magasin med spenn og gjennomgående grundighet. Magasinet er en fryd for øyet.

Sølv: Magasinet - Dagbladet. Juryens begrunnelse: Dagbladet tar Norge på pulsen mens kongen taler, et godt grep er glitrende gjennomført.

Bronse: Påskemagasinet - Hallingdølen. Juryens begrunnelse: Lillebror i klassen viser for alvor muskler med sterke historier, stor bredde og visuell teft.

Bronse: BTMagasinet. Juryens begrunnelse: En god idé som engasjerte Bergens befolkning i flere måneder beviser at ingen er så gode til å dyrke seg selv som bergenserne.

Feature

Gull: “I de beste familier” – Dagbladet Magasinet. Juryens begrunnelse: Magasinet er fortsatt på tronen med en visuell lekenhet i en klasse for seg selv. Kongelig utført.

Sølv: “Et land for gamle menn” – Dagens Næringsliv. Juryens begrunnelse: Med dempede visuelle virkemidler suges vi inn i et land for gamle menn.

 Bronse: “Morderen Belle Gunness” - Hallingdølen. Juryens begrunnelse: En grusom historie er formidlet på en nydelig måte i historien om den amerikanske massemorderen Belle Gunness, som her blir hentet hjem til Hallingdal i en flott bladbunad.

Årets nyskaping avis

Juryen noterer seg enkelte forsøk, men fant ikke grunnlag for å gi ut denne prisen i år.

 

Powered by Labrador CMS