DN 13. september 2008. Foto: Faksimile
DN 13. september 2008. Foto: Faksimile

DN glemte de var sponset

Slo kritisk opp at journalister ble sponset med reisestipend, men unnlot å fortelle at de selv har nytt godt av det.

Publisert   Sist oppdatert

Under tittelen «Solheim kjøper presseomtale» slår DN på lørdag opp at utviklingsminister Erik Solheim har brukt 800.000 kroner på reisestipend de siste tre årene.

Glemte seg selv

I en oversikt fra perioden gjengir DN navnene på 40 journalister og redaksjoner som har mottatt reisestipend til steder som Nepal, Brasil og Bolivia. I artikkelen gjentas budskapet om at Solheim kjøper presseomtale i tittel og ingress, samt at det legges opp til det samme i omtalen av søkekriteriene.

Journalisten har også rettet søkelys mot denne problemstillingen. Men mens DN omtaler journalister fra andre redaksjoner i sin sak, nevner de ikke med ett ord at avisen trykket en reportasje frilansjournalist Roar Nerdal skrev fra Solheims tur til Latin-Amerika i 2006.

Nerdal var en av åtte journalister som var med på turen til Brasil, Bolivia og Peru. For å bli med på denne turen ga utviklingsminister Erik Solheim Nerdal et reisestipend på 12.500 kroner.

Den 19. august 2006 hadde DN artikkelen «Gir gasshjelp til Bolivia» forfattet av Nerdal.

– Ikke klar over det

I ettertid har DN også brukt et bilde han tok på turen av Erik Solheim sammen med Bolivias president Evo Morales.

I sin søknad om stipend skriver Nerdal:

«Dagens Næringsliv: (…) Jeg har ikke fått svar om de (DN red.anm.) er interessert da mine kontakter er på ferie. Men jeg regner med at DN vil trykke rene nyhetssaker samt være interessert i Bolivia (næringsliv).»

– Jeg var ikke klar over det og følte heller ikke behov for å sjekke det siden han sto oppført som seg selv, og ikke representant for oss eller andre medier. Uavhengig av det hadde det ikke spilt noen rolle for om jeg skrev historien eller ei, sier journalist Karl-R. Strømmen til Journalisten.

– Helt åpent

Ifølge informasjonssjef i utenriksdepartementet Trond Viken ville det ikke vært et problem for DN å finne ut av hvilke medier frilanserne anførte som publiseringkanaler.

– Her i UD er vi helt åpne om ordningen. Alle søknader, rapporter og regnskapsoversikter er offentlige. Alle som har mottatt stipend i den aktuelle perioden var med i oversikten som DN ba om, sier han.

Viken forstår ikke påstanden om at statsråd Solheim har kjøpt omtale.

– UD har full åpenhet om stipendene og stiller ingen betingelser til hva som eventuelt produseres. Da har vi nødvendigvis heller ikke»kjøpt» noen. Pressestipendene er en del av UDs ordinære informasjonsarbeid, sier han og forteller at slike stipender er noe UD har operert med i mange år.

– DN fremstiller det som noe Erik Solheim «har funnet på». Det er ikke riktig.