SATSER: Dagsavisen-sjef Eirik Hoff Lysholm (t.v.) satser på å gjenopplive Fremtiden som en sonet utgave, med Lars West Johnsen som prosjektredaktør.
SATSER: Dagsavisen-sjef Eirik Hoff Lysholm (t.v.) satser på å gjenopplive Fremtiden som en sonet utgave, med Lars West Johnsen som prosjektredaktør.

Starter ny avis i Drammen

Dagsavisen gjenoppliver Fremtiden, utfordrer DT.

– Dagsavisens styre vedtok mandag at vi skal rykke inn i Drammen med en sonet utgave av Dagsavisen. Den får navnet Dagsavisen Fremtiden, med inntil 12 sider lokalprodusert stoff og en egen lokalredaksjon i Drammen. Fremtiden var en veldig sterk merkevare. I første omgang satser vi på tre redaksjonelle medarbeidere, forteller konstituert sjefredaktør og administrerende direktør i Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm.

Kommer før valget

Dagsavisen eies av konsernet Mentor Medier, som i tillegg blant annet utgir Vårt Land. Lysholm er også konserndirektør for den divisjonen i Mentor som Dagsavisen tilhører. Planen er å lansere Dagsavisen Fremtiden før stortingsvalget i høst, det vil si rundt 1. september.

Fremtiden ble grunnlagt i 1905 som Arbeiderpartiets hovedorgan i Buskerud. I de siste tiårene før nedleggelsen i 2000 var Fremtiden en uavhengig avis tilknyttet A-pressen. Avisa hadde sin beste periode i 1980–årene, da opplaget kom opp i 21.240 (1985). I 1999 var det nede i under 12.000, ifølge Store Norske Leksikon.

 I februar 2000 endret eierne navnet til DrammensAvisa, og den ble rendyrket som en lokalavis for Drammen-området. Dette lyktes ikke, og avisa ble nedlagt i november 2000.

Kan bli avishistorie

– Drammen er et veldig spennende område nær Oslo og vårt primærmarked. Hvis vi lykkes så skaper vi avishistorie med den første sonede norske riksavisa. Hvis vi mislykkes så har vi i hvert fall gjort et ærlig forsøk på å skape mangfold, konkurranse og bidra til den offentlige samtale, sier Lysholm.

Utgavesjef Lars West Johnsen i Dagsavisen er ansatt som prosjektredaktør for Dagsavisen Fremtiden. Han er allerede i gang, mens de to øvrige stillingene skal lyses ut umiddelbart.

– På den måten blir det i alle fall to ekstra stillinger i Dagsavisen. Vi satser på nyheter, sport og debatt. Vi forsøker å åpne opp en debattarena i kombinasjon med en viss nyhetsproduksjon. Om vi ikke blir en konkurrent til Drammens Tidende så skal vi i hvert fall være der og sparke dem litt på leggen hver dag.

Først på papir

I første omgang kommer Dagsavisen Fremtiden som papiravis, seinere muligens med en egen seksjon på Dagsavisen.no.

– Hvor stort opplag satser dere på?

– Vi har sagt at vi prøver oss med et nøkternt mål på 3.000 eksemplarer, i abonnement og løssalg. Dette er ikke et gratisavisprosjekt. Dagsavisen Fremtiden blir en uavhengig, men politisk engasjert avis.

– Tør der andre tviler

– Men papiravisene faller jo kraftig i opplag, inkludert Drammens Tidende. Det er en dristig satsing?

– Noen må tørre der alle andre tviler. I et marked der noen faller mye, er det alltid rom for andre. Avisbransjen er ikke ferdig og det er ikke over for den seriøse journalistikken. Dagsavisen har nå en bedre opplagsutvikling enn på mange år, og bedre enn de andre abonnementsavisene rundt oss. Det vil si Aftenposten, Drammens Tidende, Budstikka og Romerikes Blad. Vi faller fortsatt svakt, men altså mindre enn de andre.

Liten risiko

– Så Dagsavisen har økonomi til en slik satsing?

– Vi går inn i prosjektet med relativt liten risiko og helt uten prestisje. Hvis vi etter tre måneder ser at dette ikke går, så får vi trekke oss ut igjen og tilby abonnentene å fortsette med Dagsavisen. Dette handler om å styrke Dagsavisen som produkt i det største nærområdet rundt Oslo.

– På grensen til dumdristig

Avtroppende ansvarlig redaktør Geir Arne Bore i Drammens Tidende betegner Dagsavisens satsing som et spennende og driftig forsøk.

– Det er på grensen til det dumdristige, men i denne sammenhengen er dette et honnørord og ikke negativt ment. Det er tøft av dem å satse og gøy at en etablert avis er villig til å teste ut en slik modell. De utfordrer DT som betalt avisprodukt, med en brøkdel av DTs lokale innhold. De skal konkurrere med oss på de områdene der vi er gode, det vil si samfunnsliv, næringsliv og kultur. Dermed vil vi få synliggjort hvor god dagsavis vi selv lager.