Subjekt-redaksjonen jubler over abonnent nummer 2000.

Subjekt har nådd 2000 abonnenter: – Vi har funnet en formel

Men det første året gikk det sakte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det tok et helt år å overbevise avisens 500 første abonnenter. Et år senere bikker avisen 2000 abonnenter.

– Det begynte litt seigt. Siden har det vist seg å bli starten på et eventyr med eksponentiell vekst, sier sjefredaktør Danby Choi i en pressemelding.

– Vi erfarer at mange har savnet en mer liberal avis som tar kunst og kultur på alvor, og som samtidig tør å utfordre, sier Choi.

Målet med abonnementsordningen var å sikre Subjekt en ny inntektsstrøm.

– Når vi ikke legger alle eggene i én kurv, men heller satser på inntekter fra forskjellige inntektsstrømmer, så gjør vi oss selv mer uavhengige, fastslår han - og legger til:

– Subjekt er bygget på et mandat om at vi skal være kritiske, frie og modige. Men for å tørre å stille de vanskelige spørsmålene, må utgiveren sikre redaksjonen den uavhengighet som gjør den fri.

Før Subjekt Pluss ble lansert, kom inntektene fra annonsemarkedet, i tillegg til støtte fra Fritt Ord og Kulturrådet. Støtten har til sammen utgjort om lag 10 prosent av den årlige omsetningen.

– Nå utgjør brukerbetaling omtrent 40 prosent av vår omsetning, sier Choi.

Powered by Labrador CMS