Subjekt-redaksjonen jubler over abonnent nummer 2000.
Foto: Dev Dhunsi / Subjekt
Subjekt har nådd 2000 abonnenter: – Vi har funnet en formel
Men det første året gikk det sakte.
Det tok et helt år å overbevise avisens 500 første abonnenter. Et år senere bikker avisen 2000 abonnenter.
– Det begynte litt seigt. Siden har det vist seg å bli starten på et eventyr med eksponentiell vekst, sier sjefredaktør Danby Choi i en pressemelding.
– Vi erfarer at mange har savnet en mer liberal avis som tar kunst og kultur på alvor, og som samtidig tør å utfordre, sier Choi.
Målet med abonnementsordningen var å sikre Subjekt en ny inntektsstrøm.
– Når vi ikke legger alle eggene i én kurv, men heller satser på inntekter fra forskjellige inntektsstrømmer, så gjør vi oss selv mer uavhengige, fastslår han - og legger til:
– Subjekt er bygget på et mandat om at vi skal være kritiske, frie og modige. Men for å tørre å stille de vanskelige spørsmålene, må utgiveren sikre redaksjonen den uavhengighet som gjør den fri.
Før Subjekt Pluss ble lansert, kom inntektene fra annonsemarkedet, i tillegg til støtte fra Fritt Ord og Kulturrådet. Støtten har til sammen utgjort om lag 10 prosent av den årlige omsetningen.
– Nå utgjør brukerbetaling omtrent 40 prosent av vår omsetning, sier Choi.