I dag bruker Extraavisen den nederste logoen, etter å ha endret fra en som kunne minne om danske Ekstra Bladet. Daniel DeNiazi er redaktør.
Foto: Skjermdump / Extraavisen
Ny norsk nettavis med overvekt av sitatsaker:
– Trafikkutviklingen har vært veldig bra
Planlegger å ekspandere rundt i landet innen 2025.
Den ganske ferske nettavisen Extraavisen, med navn og tidligere logo som kan dra tankene mot den danske tabloiden Ekstra Bladet, har publisert saker siden januar i år.
Hittil har innholdet i avisen bestått mye av sitatsaker, men redaktør Daniel DeNiazi forteller om konkrete planer og ambisjoner:
– Planen vår er å kunne få Extraavisen stasjonert i Trondheim og deretter få flere avdelinger rundt om i landet. Dette vil nok ta noen år, og vi har lagt frem en målrettet plan om at innen 2025 skal alle momenter være på plass, skriver DeNiazi til Journalisten.
Han forteller at avisen i dag består av fire skrivende som bidrar på frivillig basis.
– Vi har en målrettet plan om å prøve med frivillig innsats en kort stund, og ser om dette er noe vi kan bygge mer på, skriver DeNiazi.
Endrer logo
– Trafikkkutviklingen har vært veldig bra, skriver DeNiazi, som peker ut Facebook som den beste trafikkilden.
– Vi ser at gode utfyllende artikler og variert innhold som er produsert selv, er ofte de som slår godt an på siden.
– Dere har nesten likt navn og design som Ekstra Bladet?
– Navnet og design er ikke likt, men vi ser at logoen har gjenspeilet med Ekstra Bladet, svarer redaktøren - og skriver videre:
– Når det gjelder logoen så har vi hatt planer om å endre den siden april, og det har ikke noe med likhet med Ekstra Bladet å gjøre. Det har noe med at vi ønsker å ha noe eget. Extraavisen og Ekstra Bladet er to forskjellige aviser, både i innhold og design. Logoen blir endret i natt, skriver DeNiazi i e-postutveksling med Journalisten søndag 20. juni.
– Vi har nok ikke gjort det med vilje og jeg som gründer og ansvarlig redaktør skal ta selvkritikk på dette når det kommer til logoen, men vi vil jo bli mer bevisst på de utfordringene som står foran oss, og derfor er det viktig at vi får en pekepinn på hva vi kan bli bedre på, skriver redaktøren om logobruken.
– Har mange utfyllende saker
– Er det greit å lage et nyhetssted uten egen journalistikk? Så vidt vi forstår har dere bare sitatsaker?
– Leserne i dag er veldig avhengig av å ha korte og konsise nyheter når de sitter ved frokostbordet og er på vei til jobb. Samtidig har vi mange gode utfyllende artikler som vi produserer selv. Vi har hatt mange intervjuer med folk og laget journalistikk av det. Det er det som er god journalistikk. Leserne vil ha nyheter med godt innhold som formidler budskap i saken, og da er utfyllende artikler svært viktig for å belyse de momentene som skal bygge opp en troverdig artikkel.
– Hva er planene deres for fremtiden?
– Planen vår er å kunne bli bedre nyhetsformidlere og ta opp historier som ikke blir fortalt ellers. Samtidig vil vi utvikle oss slik at det blir et registrert medieselskap som vil ansette folk i nær fremtid. Planen vår er som sagt at det skal bli en jobb å gå til, og ha en avis som har utviklet seg godt i journalistikken, avslutter DeNiazi.