Store endringer i Danmarks Radio som følge av ny strategi. Her generaldirektør Maria Rørbye Rønn.
Store endringer i Danmarks Radio som følge av ny strategi. Her generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

Stor omorganisering i Danmarks rikskringkasting

Prioriterer digital utvikling og rokkerer stort antall ansatte.

Publisert Sist oppdatert

På et allmøte i Danmarks Radio denne uka presenterte generaldirektør Maria Rørbye Rønn rikskringkasterens strategi fram mot 2025, med en rekke umiddelbare konsekvenser:

Ikke nedbemanning nå

Det er ganske nøyaktig tre år siden et annet skjellsettende allmøte i DR; da fikk medarbeiderne vite at DR skulle kutte opp mot 400 stillinger de neste årene.

Ifølge DR-tillitsvalgt Henrik Friis Vilmar ligger det ikke an til ny nedbemanningsrunde nå, selv om han mener senere kutt i stillinger ikke kan utelukkes.

Men at den nye strategien merkes godt for veldig mange DR-ansatte, er hevet over tvil:

– Akkurat nå er det et stort antall medarbeidere som blir berørt, og de får beskjed i løpet av dagen. Det er ikke beskjed om at de mister jobben, men at de kanskje skal produsere noe annet, i en ny organisatorisk avdeling, sier Vilmar til det danske fagbladet.

Han legger til at han er opptatt av at DR har uttalt at ikke bare organisasjonen, men også medarbeidere, nå skal utvikles.

– Snur på utgangspunktet

Ifølge DR-sjef Rørbye Rønn kan det anslås at hver tiende DR-ansatte skal flyttes på innad i virksomheten.

– DR skal utvikle seg mer gjennomgripende. Vi skal utvikle oss i et digitalt perspektiv, så vi kan levere nyheter, kultur og drama i en digital verden. Vi kommer til å snu på utgangspunktet for hvordan vi produserer innhold. For øyeblikket utvikles mye innhold til lineære kanaler og blir lagt til streaming senere. I framtiden skal vi produsere innhold for det digitale først, sier Rønn til danske Journalisten.

Nedleggelsen av avdelingen DR Medier, som inntil nå har «bestilt» innhold fra andre avdelinger, innebærer at rikskringkasteren skal være organisert i fire «direktørområder»: «Kultur, Børn og Unge», «Nyheder», «Bruger, Marked og Publicering» og «Økonomi, Teknologi og Medieproduktion».

Powered by Labrador CMS