Nordmann blir digitalredaktør i Danmark

Klikk-sjef Jan Thoresen får ansvar for Egmont Publishings danske nettsteder.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg ser på dette som en fantastisk mulighet og med stor ydmykhet ettersom jeg ikke snakker dansk. Det viser at det fins nok av dyktige journalister og redaksjonssjefer. Det er hyggelig å bli vist tilliten. 

Det sier Jan Thoresen, som flytter til København 1. oktober. Der blir han digital sjefredaktør i Egmont Publishing.

Ny redaksjon

Dermed forlater han stillingen han har hatt siden 2007 som redaktør for nettstedet klikk.no. 41-åringen har tidligere ledererfaring fra Dagbladet, og han var den første nettjournalisten da Aftenposten.no startet opp i 1996. 

I den danske hovedstaden får han ansvaret for 15 journalister i en ny redaksjon som skal levere til opp mot 20 ulike nettstedet. I motsetning til i Norge, hvor de ulike magasinene har bidratt inn til Klikk, produseres det i Danmark for det enkelte magasins nettsted.

Hvorvidt tanken bak ansettelsen er å lage et dansk Klikk, vil Thoresen ikke bekrefte.

– Nei, det kan jeg overhodet ikke si. Det er det ikke tatt noen beslutning om. De har en modell der de har mange sites. Klikk.no er en site. 

Han legger til at det ikke lenger er sikkert at det er riktig å samle alt rundt ett merkenavn. 

– Vi skal bare justere, optimalisere og sørge for vekst. 

Trafikkvekst

Thoresen sier han er ansatt for å bidra med erfaringene Klikk har gjort seg rundt trafikkvekst. Redaktøren forteller at det norske nettstedet når rundt 1,8 millioner brukere i uka.

– Ideen er å benytte oss av mange av de samme mekanismen som har gjort at vi har fått mye trafikk på kort tid.

Mange tar ordet søkemotoroptimalisering i sin munn, når de omtaler Klikk. Og Thoresen forklarer tankegangen bak slik:

– Vi har mye trafikk fra Google som er vedvarende. Søkemotoroptimaliseringen har egentlig handlet om å lage saker som varer lenge. Man leter ikke etter nyhetene på Google. Det har først og fremst vært fokus på innhold, å optimalisere innholdet og sørge for høy nok kvalitet. 

I tillegg trekker han fram sosiale medier, og Facebook især, som den store trafikkdriveren inn til nettstedet sammen med andre distribusjonspartnere. 

– Et Skup

Hun som har ansatt Thoresen er Marianne Gram, magasinsjef i Egmont Publishing. Hun omtaler ansettelsen som et skup.

– Vi kjenner Jan og hans arbeid, og vet han er vanvittig dyktig. Norge er foran Danmark når det gjelder nett, og noe av det vi står overfor i Danmark er allerede gjennomført i Norge, sier Gram. 

Hun sier Thoresen er ansatt for å profesjonalisere nettorganisasjonen i magasinforlaget. 

– Så langt har vi bare bygd på sten for sten. Skal vi ta et ordentlig sprang må vi gjøre noe med organisasjonen. Vi skal ta noen strategiske beslutninger og der håper vi Jan kan inspirere oss. 

– Blir jobben hans å lage et dansk Klikk?

– Ikke umiddelbart, men jeg vil ikke avvise det heller. Men han er ikke ansatt med det for øye. 

Den nye redaktørens lille bekymring for språket, er Gram ikke så opptatt av.

– Vi er vant til å jobbe skandinavisk. Det tar ett til to måneder, så går det.

Gjør som leserne

Thoresen skriver for tiden på en bok om nettjournalistikk. Når han blir bedt om å trekke opp de litt større nettavislinjene tilbake til 1996, sier han at det viktigste er å forstå publikummet.

– Som journalist må du sørge for å bruke internett på samme måte som brukerne. Du kan godt være en person som elsker papiravis og å se Dagsrevyen klokka 19. Men du må tillegge deg medievaner som dine digitale lesere. Det er du nødt til å gjøre, selv om du ikke liker det. 

PS! En annen nordmann har også hatt sjefredaktøransvar i Danmark. Geir Terje Ruud var redaktør og senere sjefredaktør i Ekstrabladet i perioden 2008 til 2012.

Powered by Labrador CMS