Sogn og Fjordane kan kanskje selges som reisemål til leserne i fremtiden? Foto: Terje I. Olsson

Edda skal tjene på reiser

Millionene skal strømme inn, mens leserne reiser ut.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediekonsernet følger en veletablert engelsk måte å tjene penger på. Nå skal det gå blant annet i reiser og bøker – som også skal selges til leserne.

Kinderegg

Egentlig er ikke dette noe nytt. Da Mecom kjøpte Orkla Media, gjorde David Montgomery det klart at nå skulle det bli salg av alskens artige ting, som vin. De grønne flaskene ble fort skjøvet til side da den nord-irske styrelederen forsto at den slags ikke er tillatt her til lands.

Etter å ha forsøkt seg fram er Edda Extra i ferd med å ta form. Ekstra innhold og ekstra inntekter til Edda Media.

Edda Extra lager et opplegg som de forskjellige avisene i systemet skal kunne dra nytte av. Blant annet ved å selge reisepakker hvor Edda får kommisjon per reisende, en ordning som allerede er i gang.

– Det vi ser er at det har fungert som et kinderegg med tre ting på en gang. Det gir partnerne bedre forutsigbarhet i og med at vi planlegger sammen, vi tar aktiv stilling til innhold i programmene, noe som gir leserne bedre priser, og for oss er det en tredje inntektsstrøm, sier salgssjef Jørgen Moe.

Betydelige beløp

Moe vil ikke si noe i detalj om forventningene til inntjeningen og understreker at 2009 er et utviklingsår. Han erkjenner likevel at det er forventet at selskapet skal gi tosifrede millioninntekter.

– Det er snakk om betydelige beløp, det kan jeg si.

Innholdet på Edda Extra blir koordinert fra Oslo, men styrt regionalt. Moe forteller at de lokale mediehusene selv får ta stilling til innholdet som skal selges.

Powered by Labrador CMS