– Vi er forpliktet på lang sikt
Mecom-sjefen tviholder på den norske drømmen. Sier han.
Etter Montgomerys møte med Eddas tillitsvalgte i Norsk Journalistlags lokaler i går, stilte han til pressekonferanse med et knippe journalister fra Journalisten, NRK og Dagens Næringsliv.
Rivende utvikling
Til tross for det harde været det gjeldstyngede selskapet er ute i, virker Mecom-sjefen fremdeles påfallende optimistisk.
– Hva var hovedbeskjeden din til Eddas tillitsvalgte?
– At vi er forpliktet til Norge på lang sikt. Som ethvert avisselskap i Europa og andre steder, går vi gjennom en rivende utvikling og har en del utfordringer vi må løse. Situasjonen vår nå er stabil og forhandlingene med bankene vil være sluttført i løpet av en måned. Den eneste grunnen til de salgene vi nå har forpliktet oss til, er de rådende økonomiske omstendighetene.
David Montgomerys lovet i 2007 evig troskap til nå solgte Mecom Tyskland. Se Youtube-klipp her.
Ikke lei
– Hva snakket om dere om? Er du ikke lei av at journalistene dine ikke liker deg?
– Jeg snakket mer generelt om nyhetsindustrien og hvordan den kommer til å forandre seg. Journalistene jeg møtte i dag hadde en veldig konstruktiv tilnærming.
– Ser dere fortsatt kostnadsnivået som et problem, og kan vi forvente nye kutt?
– Ethvert medieselskap ser kostnadsnivået som et problem når annonsemarkedet svekkes på den måten det gjør nå. Vi er nødt til å gjøre endringer i forhold til hvor effektivt vi jobber.
Ukjent tall
– Etter det vi erfarer er det fortsatt en milliard NOK som står igjen for å blidgjøre bankene?
– Du vet tydeligvis mer enn meg, det tallet har ikke jeg noe kjennskap til.
– Når du ser tilbake i dag, er du glad for at du ikke klarte å kjøpe de avisgruppene i Sør-Frankrike og den avisutgiveren i Sør-Tyskland du var i forhandlinger om å overta?
– Jeg har fremdeles stor tro på avisenes fremtid, men vi er nødt til å gjøre ting annerledes.
– Du har lagt vekt på at det skjer en enorm utvikling på nett, er ikke dette en situasjon hvor dere er nødt til å investere i kompetanseutvikling og nye ferdigheter?
– Vi har investert mye i dette. Så vidt jeg vet har alle journalister i Edda Media gått gjennom ekstra opplæring, og før vi så hvordan den økonomiske utviklingen avtegnet seg, investerte vi også betydelig i produktutvikling.