Klokker på broen til Sommarøy. Foto: Gøran Mikkelsen / Innovasjon Norge
Klokker på broen til Sommarøy. Foto: Gøran Mikkelsen / Innovasjon Norge

Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge

1479 medier ble lurt.

Publisert Sist oppdatert

Husker du saken om innbyggerne som ville gjøre Sommarøy til en «tidsfri sone»? Det hele var et PR-stunt klekket ut av Innovasjon Norge, melder NRK.

Historien om lille Sommarøy i Troms som skulle bli en «tidsløs sone i nord» har gått verden rundt. Men ideen om å knuse klokker og glemme tiden ble ikke til på et folkemøte organisert av en lokal primus motor, skriver NRK.

Det var Innovasjon Norge som sto bak og som brukte en halv million kroner på å få fart på fortellingen om de «tidløse» øyboerne. Pengene ble blant annet brukt på PR-byråer i Oslo og London. Flere sommarøyværinger visste ikke om initiativet før de så leste om det i mediene.

Kjell Ove Hveding, som ble fremstilt som initiativtaker, dro til og med til Stortinget med et opprop fra øya, men etter å ha vist det fram og presentert saken, tok han oppropet med seg da han dro.

Innovasjon Norge sendte fredag ut en pressemelding der hele sannheten kommer fram.

– Vi tenkte at vi må slippe saken nå, slik at vi på en måte ikke lurer mediene, for å si det sånn. Ut over at vi har fått den oppmerksomheten vi har ønsket. Eller mer enn det vi har ønsket, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm. Hun sier de ville prøve en ny måte å skape blest om Nord-Norge som reisemål på.

– Alt i alt var dette et veldig vellykket stunt. Noen kreative sjeler hos Innovasjon Norge kom opp med ideen i vinter, og vi luftet den for noen destinasjoner i Nord-Norge.

Ifølge Innovasjon Norge ble den oppdiktede historien omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier. Blant disse var CNN, The Guardian, New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel.

Ifølge pressemeldingen har har Meltwater estimert medieomtalene til å ha en verdi på 11,3 millioner amerikanske dollar.

– Jeg reagerer på at Innovasjon Norge, som en statlig virksomhet, står bak en pressemelding med arrangerte bilder som forteller en historie som ikke er sann. De burde vært åpne fra start om at dette er et PR-stunt, sier rådgiver Kristine Foss i Norsk Presseforbund til NRK.

Powered by Labrador CMS