Ansvarlig redaktør og direktør Martine Lunder Brenne i Egmont Publishing, melder at Det Nye ikke lenger vil komme ut på papir. Foto: Kristine Lindebø
Kristine Lindebo
Det Nye legger ned papirutgaven
Opplaget har falt i mange år.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Etter 62 år er det slutt: Det Nyes papirutgave legges nå ned etter mange år med stadig færre kjøpere. Fram til 2005 hadde magasinet over 60.000 i opplag. Ifølge de siste offisielle opplagstallene fra mars i år, var tallet falt til 11.500.
– Dette viser, ikke overraskende, at jenter og unge kvinner i stor grad lever sine liv og bruker tiden sin på nye digitale plattformer, sier ansvarlig redaktør og direktør Martine Lunder Brenne i Egmont Publishing i en pressemelding.
– Vi har satt oss ambisiøse mål spesielt fram til 2022. Og for å ha fullt fokus på våre vekstinitiativer jobber vi aktivt med forvaltning av vår eksisterende portefølje. Og nå ser vi at tiden er inne til å avvikle printutgaven av Det Nye, slik at vi kan fokusere på andre ting, sier Brenne og peker på at de nå skal nå unge kvinner via digitale kanaler, podkast, Youtube og event.
Brenne sier videre at Det Nye i sin tid var spiren til det som i dag er Egmonts influenserbyrå Egmont People.
– Det Nye ble i 2017 til heldigitale «De Nye», som nå har utviklet seg til en egen influenseravdeling som har vokst seg langt større enn merkevaren den en gang var bygget på. I så måte har Det Nye vært en av våre store suksesser, også inn i en ny tidsalder.
I 2016 ble papirutgaven til Det Nye kåret til Årets magasin under Nordiske Mediedager i Bergen.
For ordens skyld: Roger Aarli-Grøndalen jobbet i Hjemmet Mortensen/Egmont fra 1999 til 2012.