Sjefredaktør Arne Blix sier at Adressa.no skal være gratis og utstillingsvindu. Foto: Birgit Dannenberg

Adressa plusser på

Men gratisinnholdet er særdeles viktig.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De har fulgt trenden som de siste par årene har rådet i mediebransjen. Stadig mindre innhold på nett er gratis å surfe på. Fiskebladet Fiskaren har drevet i en årrekke. Hallingdølen var først ute av lokalavisene, og Fædrelandsvennen først ute av dagsavisene.

Og så har det balet seg på. Denne sommeren rulles det ut betalingsløsninger i både Amedia og Polaris. Størst i Polaris er Adresseavisen og for to uker siden fikk avisen en plussløsning.

Utstillingsvindu

Men ifølge sjefredaktør Arne Blix at det ikke er snakk om å gi opp Adressa.no som en gratisportal, eller utstillingsvindu.

- Det skal fortsatt være en omfattende nyhetsdekning som skal være åpen for alle, forteller han.

Så langt er prosjektet i fase én. Brukerne får tilgang til alt av innhold, deriblant Adressa Søndag som er et digitalt magasin. Og så skal innholdet som krever betaling først og fremst ligge i det Blix kaller for en egen etasje, men han utelukker ikke at det også kan bli plassert ut blant resten av innholdet.

Til høsten sette fase to i gang. Da skal pluss-tjenesten redigeres hele døgnet, hele uken. Samtidig etablerer Adresseavisen en egen redaksjonell utviklingsdesk som skal bebos av journalister, faktamedarbeider, to web-designere og teknisk utvikler.

- Målet er å utvikle den digitale fortellerteknikk, ikke minst for å gjøre pluss-seksjonen til tydelig pluss opplevelse.

Blix sier at Adresseavisen har høye mål om å oppnå stor grad av registrering innen bare måneder. Han forteller de er på god vei.

- På lengre sikt er målet å oppnå høy bruk uten at det svekker oss på gratisnettstedet i vesentlig grad.

Ikke spam

Synser og kommentator Anders Brenna har i en årrekke advart mot utviklingen av nettbetaling. Han er ikke ensidig motstander av nettbetaling, men mener overgangen er skjedd for kjapt og at mediehusene med det ikke har tatt høyde for å utvikle annonseproduktene. 

Brenna liker at Adressa ikke «spammer» brukerne med pluss-ikoner. Det er en bra ting, sier han, at pluss-artiklene også ligger adskilt. At Adressa også bruker «gratisplasser» på pluss-innhold er også greit, så fremt det ikke overdrives.

Hans poeng er at for brukerne oppfattes artikler med pluss-ikon av varierende karakter som reklame. Og med mange artikler som krever betaling lesses nettsiden ned med reklame.

- Hvor grense før det blir for mye, vet jeg ikke, men det er mer irriterende når alle sakene øverst på siden er nedlesset met pluss-hengelåser.

Brenna mener Bergens Tidende har funnet rett nøkkel i denne balansegangen, selv om han oppfatter at det fortsatt er for mange artikler som krever betaling.

- Problemet med BT er først og fremst at de spammer Facebook med låste artikler.

 

 

Powered by Labrador CMS