Lærere har tradisjonelt vært konservative i sin nettbruk. Nå vil imidlertid stadig flere av dem bare lese medlemsbladet på nett.
Lærere har tradisjonelt vært konservative i sin nettbruk. Nå vil imidlertid stadig flere av dem bare lese medlemsbladet på nett.

35.000 sa opp papirutgaven

SMS-kampanje førte til et ras av rene e-blad abonnenter for bladet Utdanning. Det sparer de fire millioner kroner på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bladet Utdanning fikk for et drøyt år siden egen e-utgave. Den gang valgte de fleste leserne likevel å beholde papirutgaven. Det endret seg i vår.

– Vi kjørte i mars en SMS-kampanje til alle de 150.000 som mottar bladet. De fikk valget mellom fortsatt å ha papirutgaven, eller gå over til eblad. Nå er det 35.000 som har sagt ja til eblad, og vi har stoppet papirutsendelsen til disse, sier ansvarlig redaktør Knut Hovland i Utdanning.

30 prosent vil på nett

De første 30.000 som svarte bekreftende på at de kun ville ha den elektroniske utgaven gjorde dette i løpet av det første døgnet etter at de fikk meldingen. Resten er hva Hovland kaller etternølere, og han regner med at det vil komme flere slik til utover våren.

En medlemsundersøkelse i Utdannigsforbundet, som utgir bladet, viste i fjor høst at 30 prosent ønsket bladet på nett. Det var en dobling fra tilsvarende undersøkelse gjennomført i 2010. Det høye antallet nye digitalabonnenter hadde Hovland likevel ikke regnet med.

– Jeg tippet på at kampanjen ville få 15.000 over på e-blad. Det var det høyeste tipset i redaksjonen. Jeg synes det er gledelig at så mange vil ha e-bladet. Vi er fornøyde.

– Gir det en økonomisk gevinst å få leserne over fra papir til nett?

– Det er ikke først og fremst økonomiske motiver som ligger bak satsingen. Økonomien vår er god. Vi har imidlertid sett at portokostnadene har gått kraftig opp de siste årene. Med endringen nå sparer vi fire millioner i porto og lavere trykkekostnader.

–  Det gir oss armslag til å styrke det redaksjonelle innholdet. Vi vil satse på egne prosjekter, reiser og innkjøpt stoff fra frilansere, både fra de vi samarbeider med i dag og andre som kan tilby godt og relevant stoff til Utdanning.  

Må markedsføre mer

Opprinnelig var SMS-kampanjene planlagt å kjøres parallelt med relansering av nettsiden Utdanningsnytt.no. Denne ble av tekniske årsaker utsatt og først lansert mandag denne uken. Hovland hadde imidlertid så stor tro på ebladet i seg selv at kampanjen gikk som planlagt.

– Vi følte oss trygge på at e-versjonen fungerte så bra at vi sendte ut varsel om at leserne ville få et valg i forkant av selve kampanjen. Utfordringen fremover blir å holde på leserne digitalt. Vi vil derfor gi dem info, sende ut nyhetsbrev og påminnelser for hvert nummer. Vi er klar over at vi må markedsføre og pushe innholdet.

Utdannings eblad har i dag det samme innholdet som papirutgaven. Det er laget i det mye brukte formatet Flipboard. Nettsiden er derimot et nyhetsted, som følger de dagsaktuelle sakene på linje med en vanlig nettavis. Per i dag er det ikke noe ekstra tilbud til e-abonnentene utover at de slipper papirmengde og får mulighet til å skalere teksten på nett.

Vil fortsette på papir

– Flere andre fagblader har signalisert at de vil legge ned papirutgaven i relativt overskuelig fremtid. Er det dette dere også signalisere med vårens kampanje?

– Nei. Personlig tror jeg at vi vil ha både papir og digitale løsninger i lang tid fremover. Vi har ikke noen planer om å legge ned papir. Mange lærere, og lærerstudenter fortrekker fortsatt å få bladet i papirutgaven.

Ifølge nevnte medlemsundersøkelse gir enkel hoderegning at 70 prosent av Utdanningsforbundets medlemmer fortsatt foretrekker medlemsbladet i papirformat. 

Powered by Labrador CMS