Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Om én måned vil Lofotposten bare komme ut på papir fire gang i uka, melder avisa i ei pressemelding. Da reduserer avisa antall utgivelser på papir, fra dagens seks utgaver.
Koronakrisa er én faktor som spiller inn, men også en digital omstilling, melder avisa.
– Vi har mistet en betydelig andel av våre annonseinntekter den siste måneden, og de er svært viktige for å få finansiert journalistikken. Reduksjonen i antall utgivelser på papir hadde kommet for oss uansett, men krisa er en faktor for timinga, sier sjefredaktør i Lofotposten,Marianne Steffensen Kielland, ifølge pressemeldinga fra Lofotposten.
– I dagens situasjon mener vi det er viktig å spare penger gjennom å ha færre utgivelsesdager for papiravisen, enn å måtte redusere den journalistiske innsatsen vår, sier hun.
– I sum handler dette om å styrke oss redaksjonelt, med å kunne bruke ressursene våre bedre.
Lofotposten innførte betalingsløsning digitalt høsten 2014. I dag har Lofotposten over 3.900 rene digitale abonnenter, som er over 60 prosent av den totale abonnementbasen.
Avisas opplag har økt betydelig de siste årene, ifølge meldinga – fra 4.976 i 2015, til 6.929 på målinga som ble presentert i vinter.
– I den svært utfordrende tida med koronakrisa ser vi ekstra godt viktigheten av gode og seriøse nyhetsformidlere også lokalt. En økt satsing digitalt er naturlig i 2020, og helt i tråd med folks lesevaner. Samtidig er papiravisen fortsatt svært viktig for oss, sier Øystein Ingebrigtsen i redaksjonsklubben i Lofotposten, og ansatterepresentant i styret.