Los Angeles Times sliter med å beholde sine digitale abonnenter. Foto: Reuters / NTB scanpix
Satser hardt på journalistikken, men klarer ikke å beholde abonnentene
Krisestemning i amerikansk avis.
En dobling av antall digitale abonnenter i løpet av 2019 er målet til Los Angeles Times. Fra drøyt 150.000 ved årets inngang til 300.000 når rakettene skytes opp ved neste årsskifte.
Det går imidlertid ikke så bra. Fram til nå har avisen kun klart å vokse med 13.000 abonnenter, melder Poynter.
Etter år med dårlige eiere og kaotisk ledelse skulle 2019 bli året hvor ting snudde i Los Angeles Times. I fjor ble avisen overtatt av milliardæren Patrick Soon-Shiong. Inn kom Norman Pearlstine (77) som sjefredaktør, en veteran med bakgrunn fra toppjobber i Wall Street Journal, Time Inc. og Bloomberg, og mye så ut til å gå riktig vei.
Den nye eieren har skutt inn millioner av dollar. Redaksjonen er økt med cirka 125 nye stillinger. Avisen sikret seg i år også en Pulitzer-pris for sin gravejournalistikk.
Enkelte kritikere peker nå på at god journalistikk ikke er nok for å klare den digitale veksten. Det handler vel så mye om hvordan man kommuniserer med abonnentene etter at de har sagt ja, og at det er her avisen nå må satse framover.
Selv om veksten er på beskjedne 13.000, har hele 52.000 tegnet digitalt abonnement så langt i år. Men mange oppsigelser i samme tidsrom, gjør at avisen sliter med å nå målet sitt.
– Churn (måletall for kundefrafall, journ.kom) har alltid vært en utfordring for aviser, men betyr enda mer i en verden hvor det er en konstant kamp om abonnementsinntektene», skriver Nieman Lab.
En omorganisering med fokus på hvordan dette skal løses bedre, er varslet i Los Angeles Times.
– Utviklingen i første halvår har vært skuffende, skriver Pearlstine i en e-post til de ansatte ifølge Poynter.
Med i underkant av 170.000 digitale abonnenter, er Los Angeles Times jevnstore med det VG+ var i fjor. Offisielt opplagstall for VG+ i 2018 var i 167.000.
Amerikanske aviser og antall digitale abonnenter:
- New York Times: 2,7 millioner
- Washington Post: 1,7 millioner
- Wall Street Journal: 1,5 millioner
- Los Angeles Times: 170.000
- Bosten Globe: 110.000
- Chicago Tribune: 100.000
- The Dallas Morning News: 72.000
- San Francisco Chronicle: 57.000
- Seattle Times: 40.000
- Houston Chronicle: 37.000
Kilder: Nieman Lab og Digiday pluss avisens egne nettsider. De forskjellige avisene rapporterer ikke tall på digitale abonnenter likt, noe som gjør sammenligning krevende.