iscovery-konsernet drifter blant annet kanalene TVNorge, Fem, Max og Eurosport Norge.
Foto: Terje Bendiksby / NTB
Discovery-omsetningen stupte med 335 millioner kroner i fjor
– Stått i en konstant omstilling gjennom de fem siste årene.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I 2019 sank omsetningen til Discovery Networks med 335 millioner kroner. Samtidig har TV-konsernet snudd et stort underskudd til overskudd.
Den totale omsetningen falt dermed fra 2,17 til 1,84 milliarder kroner i fjor, skriver Kampanje. Det er en nedgang på 15,4 prosent.
Konsernet kan derimot glede seg over et hyggelig driftsresultat på 162,4 millioner kroner i 2019. Året før ble det lagt fram et underskudd på 356 millioner kroner.
I årsrapporten varsler styret at overskuddet risikere å minske de kommende årene. Årsaken er en omdisponering av midler til digitale tjenester og at færre ser på lineær-TV.
– Vi har stått i en konstant omstilling gjennom de fem siste årene. Vi jobber systematisk for å styrke den digitale delen av virksomheten, og dette preger både rekrutteringene vi gjør og måten vi jobber på. Samtidig er vi opptatt av å levere verdi til våre norske annonsører. Det er en balanse vi opplever at vi har klart relativt godt, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland til Kampanje.