Oslo 20200303.
Logoen til Discovery Networks Norway og TVNorge.
Foto: Terje Bendiksby / NTB
Terje Bendiksby
– Vi sender reklame i tråd med reglene i senderlandet. Det kommer vi til å fortsette med i 2021
Discovery saksøker staten om forbud mot pengespillreklame.
Fra årsskiftet trådte det nye norske forbudet mot pengespillreklame i kraft. Discovery har svart på forbudet med å stevne staten.
– Vi sender reklame i tråd med reglene i senderlandet. Det kommer vi til å fortsette med i 2021, sier ansvarlig redaktør Espen Skoland i Discovery til Aftenposten.
Selskapet mener forbudet er i strid med EØS-reglene. Discovery-kanalene inkluderer TV Norge, Fem, Vox, Max og flere andre.
Det norske pålegget om å stanse TV-reklame for pengespill er rettet mot TV-distributører som Altibox, Telia og Telenor. Det er disse som risikerer å bli pålagt å stanse reklamen. Det er allerede forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Men forbudet har hittil ikke kunnet brukes overfor aktører som er etablert i utlandet.
Discovery frykter lovendringen vil få store konsekvenser for en hardt presset norsk TV- og produksjonsbransje. Analyseselskapet Oslo Economics har tidligere anslått at Discovery og Nordic Entertainment Group Norway (Nent) vil få redusert inntektene med mellom 250 og 500 millioner kroner.
Nent som står bak kanalene TV3, Viasat4 og TV6, opplyser at de ikke vil sende spillreklame.
– Det er positivt at Nent respekterer norsk lov. Så får vi se hvordan Discovery-saken ender. Jeg er sikker på at loven vil stå seg dersom den utfordres i retten, sier direktør Atle Hamar i Lotteritilsynet.
Det er nå kun Norsk Tipping og Rikstoto som lovlig kan markedsføre og tilby pengespill i Norge.